وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اروپا را از طریق کریدور شماره 10 به خلیج فارس متصل می‌کنیم گفت: امروز بخشی از کریدور شمال – جنوب در غرب کشور (کریدور شماره 10 در استان کردستان) افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس آخوندی در مراسم افتتاح 150 کیلومتر بزرگراه و راه روستایی در استان کردستان با بیان اینکه این استان یکی از کانون‌های عمده ایران‌شهری است گفت: مردم کردستان سهم بزرگی در حوزه دانش، تجارت، اقتصاد، موسیقی و فرهنگ داشته‌اند.

وی با بیان اینکه تجارت و امنیت کشور تحت تاثیر منطقه کردستان است گفت: با توجه به اهمیتی که کردستان دارد از توجه به آبادانی این سرزمین هیچ دریغی نداریم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از جمعیت کشورمان در کوهپایه‌های زاگرس انباشته شده است، اظهار داشت: از ابتدای کارم در وزارت راه و شهرسازی به دنبال ایجاد یک کریدور توسعه‌ای و نه فقط کریدور حمل و نقلی بوده ام و سیاست ما این است که این کریدور زمینه رشد و توسعه منطقه و کشور را فراهم کند.

آخوندی با اشاره به کریدور شمال – جنوب در غرب کشور یا همان کریدور شماره 10 اظهار داشت: این کریدور از بازرگان تا بندر امام خمینی و دریای خلیج فارس امتداد دارد و مسیری است که می‌تواند در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی اهمیت داشته باشد.

وی افزود: کریدور شماره 10 از نظر بین‌المللی دارای ارزش است که این مسیر کوتاه‌ترین کریدور اتصال اروپا به خلیج فارس با 1450کیلومتر است و با این شبکه بزرگراهی که ظرفیت ارتقا به آزادراه را دارد می‌توان اروپا را با کوتاه‌ترین مسیر به آب‌های خلیج‌فارس متصل کرد.

وی ادامه داد: همچنین این کریدور از این جهت دارای ارزش منطقه‌ای است که از شمال به جنوب و از شرق به غرب در مسیرهای فرعی می‌تواند دریای مدیترانه را از طریق سوریه به مرکز ایران با فاصله کوتاه‌تری متصل کند.

آخوندی ادامه داد: همچنین این کریدور از شرق ترکیه و عراق را به غرب سرزمین ایران به تهران، قزوین، همدان، کرمانشاه و قم اتصال می‌داد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کریدور شمال – جنوب در غرب کشور کریدور بسیار مهمی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است، ادامه داد: این کریدور علاوه بر اینکه یک کریدور حمل‌ونقلی بسیار مهم است، یک لجستیک پارک و ایجادکننده ارتباط به شهرک‌های صنعتی و محل‌های گردشگری خواهد بود که در نهایت توسعه و ارتقاء کیفیت سکونتگاه‌ها را در منطقه در بر دارد. بنابراین باید بیش از یک مسیر حمل و نقلی به این کریدور نگاه کرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در ادامه اقدامات توسعه‌ای، تکمیل این کریدور را در دستور کار خود داریم، گفت: این کریدور به منابع آبی بیشتری دسترسی دارد و همچنین با توجه به مناظر طبیعی این کریدور می‌تواند مقصد گردشگری کشور باشد.

وی تاکید کرد: کریدورهای ایران را به 10 کریدور تقسیم کردیم که مهم‌ترین این کریدورها، کریدور شماره 10 یا همان کریدور شمال – جنوب در غرب کشور است.

آخوندی با بیان اینکه این کریدور از پشتیبانی سیاسی بسیار قوی برخوردار است، اظهار داشت: حدود یک‌چهارم نمایندگان این مجلس در اطراف این کریدور هستند بنابراین این کریدور می‌تواند از حمایت نمایندگان مجلس برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه سرعت عبور در این کریدور 110 کیلومتر در ساعت طراحی شده است، گفت: این کریدور از مسیر بندر امام، خرم‌آباد، کرمانشاه، سنندج عبور می‌کند و از میاندوآب به شمال کشور می‌رود. بنابراین معتقدم با توجه به اهمیت این کریدور امکان ارتقاء آن از بزرگراه به آزادراه وجود دارد.

آخوندی با بیان اینکه آزادراه شدن این کریدور دو مزیت دارد، گفت: اولین مزیت آن افزایش سطح خدمات است و دومین مزیت آن است که در صورت آزادراهی شدن این مسیر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی وارد می شوند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 320 کیلومتر از این کریدور از استان کردستان عبور می‌کند، گفت: 120 کیلومتر از این 320 کیلومتر کریدور به صورت شبکه بزرگراهی در استان کردستان فعال است و 200 کیلومتر دیگر باقی مانده است که از این 200 کیلومتر برای 120 کیلومتر آن قرارداد فعال داریم که 30 کیلومتر آن تا پایان سال به افتتاح می‌رسد.

وی با بیان اینکه کریدور شرق به غرب هم به کریدور شماره 10 از استان کردستان متصل می‌شود، گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کریدور شماره 10 این است که 10 پایانه مرزی به این شبکه متصل می‌شوند و همچنین بیش از یک‌سوم مرزهای ایران در همین کریدور هستند و این نشان می‌دهد که کریدور شماره 10 از چه اهمیتی تجاری بالایی برخوردار است.

وی افزود: 50 کیلومتر از این کریدور در مسیر مریوان قرار دارد که 30 کیلومتر آن اجرا شده است و برای 20 کیلومتر دیگر هم مناقصه واگذاری برگزار کرده‌ایم. همچنین به سمت بیجار 10 کیلومتر و به سمت همدان 10 کیلومتر دیگر افتتاح می‌کنیم که در نهایت 70 کیلومتر از کریدور شماره 10 در کردستان به افتتاح می‌رسد.

آخوندی با تاکید بر اینکه باید کردستان را به مرکز کشورمان متصل کنیم، گفت: از طریق سنندج به همدان، دیوان‌دره می‌توان کردستان را به مرکز کشور متصل کرد.

وی ادامه داد: کردستان به دلیل اینکه چندین سال با جنگ تحمیلی درگیر بود دچار عقب‌ماندگی مزمن شده است و در حالی که سایر استان‌ها در حال توسعه بودند کردستان در حال جنگ با دشمنان بوده است بنابراین نباید برای آبادانی کردستان دریغ کرد.

وی با اشاره به افتتاح 80 کیلومتر راه روستایی در این استان گفت: در حال حاضر در کردستان 2200 کیلومتر راه روستایی وجود دارد و برای اینکه تمام روستاهای بالای 50 خانوار این استان به راه آسفالته دسترسی داشته باشند هزار کیلومتر دیگر راه روستایی در این استان بسازیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: خبر خوش این است که ساخت هزار کیلومتر راه روستایی در این استان شروع شده است.

وی با اشاره به افزایش پروازهای فرودگاه سنندج در استان کردستان گفت: در نظر داریم دو پرواز دیگر از آبان‌ماه به پروازهای کردستان اضافه کنیم و معتقدم با ورود هواپیماهای جدید مشکل کمبود پرواز در استان‌ها رفع می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به ساخت راه‌آهن در کردستان گفت: راه‌آهن همدان در بهار سال آینده به افتتاح می‌رسد که پس از آن ساخت راه‌آهن همدان – سنندج را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی تاکید کرد: نمی‌خواهم وعده‌های زیادی بدهم اما معتقدم که این پروژه‌ها قابلیت اجرا دارند.