زیگمار گابریل خود اشاره کرده است که انتقادات مطرح‌شده مرتبط با رقابت‌های جناحی داخلی در ایران و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور هستند.
سفر «زیگمار گابریل» وزیر اقتصاد آلمان به تهران بدون حاشیه نبود. او که برای تثبیت موقعیت اقتصادی آلمان برای تجارت با ایران به تهران سفر کرده بود روز سه‌شنبه با رد درخواست دیدارش با «علی لاریجانی» رییس مجلس ایران مواجه شد.

 خبرگزاری «رویترز» علت این لغو دیدار را اظهارات گابریل درباره دو موضوع دانسته است: نخست تاکید او درباره لزوم اصلاحات در داخل ایران و دوم درباره لزوم اقدام مسئولانه ایران در قبال سوریه.
دلیل لغو دیدارهای لاریجانی و ظریف با معاون صدراعظم آلمان چه‌بود؟
رویترز با اشاره به این که قابل پیش‌بینی بود که محافظه‌کاران در ایران با سفر گابریل مخالفت کنند، می‌نویسد: «لاریجانی سیاستمداری محافظه‌کار شناخته می‌شود. گابریل در جریان سفر دو روزه خود به تهران در راستای تقویت روابط تجاری دوجانبه ایران و آلمان در دوران پسا‌برجام اقدام کرد. او روز دوشنبه از اصلاحات دنبال شده توسط حسن روحانی رییس‌جمهوری عملگرای ایران استقبال کرد. او با اشاره به مخالفت‌های محافظه‌کاران با این اصلاحات گفته بود که حایگزین دولت فعلی در ایران بازگشت به دوران رویارویی و تخاصم بزرگ است. او همچنین گفته بود که ایران باید با بشار اسد رییس جمهوری سوریه رایزنی کرده و او را متقاعد به برقراری آتش‌بس کند. او گفته بود که فکر می‌کند ایران مسئولیت خود در قبال حل بحران سوریه را می‌داند».
این خبرگزاری اشاره می‌کند که علاوه بر علی لاریجانی، آیت الله صادق لاریحانی برادر او  و رییس قوه قضاییه نیز از اظهارات گابریل انتقاد کرده بود و گفت که اگر جای دولت و وزیر امور خارجه بود اجازه سفر وزیر اقتصاد آلمان به ایران را به دلیل اظهاراتش نمی‌داد.
دلیل لغو دیدارهای لاریجانی و ظریف با معاون صدراعظم آلمان چه‌بود؟
رویترز اشاره می‌کند که سرزنش گابریل از سوی محافظه‌کاران در حالی صورت می‌گیرد که میانه‌روها در ایران خواستار باز شدن درهای اقتصاد ایران به روی سرمایه‌گذاران غربی هستند. رویترز اشاره می‌کند که اظهارات گابریل در این باره که روابط دوستانه آلمان با ایران تنها در صورتی تقویت می‌شود که ایران موجودیت اسرائیل را برسمیت بشناسند نیز با انتقادات سیاسی در داخل ایران مواجه شده است.
این خبرگزاری اشاره می‌کند که زیگمار گابریل خود اشاره کرده است که انتقادات مطرح شده مرتبط با رقابت‌های جناحی داخلی در ایران و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور هستند.
دلیل لغو دیدارهای لاریجانی و ظریف با معاون صدراعظم آلمان چه‌بود؟
گابریل همچنین اشاره کرده که در گفت‌وگو با اسحاق جهانگیری معاون رییس‌جمهوری ایران پیام‌های مثبتی را از او دریافت کرده است. گابریل گفته است که دولت کنونی ایران به بهبود وضعیت اقتصادی بسیاری از مردم در ایران کمک کرده در نتیجه حمایت مردمی خود را از دست نخواهد داد.
رویترز با اشاره به دستاوردهای اقتصادی این سفر می‌‌نویسد: «روز دوشنبه نیز زیمنیس قراردادی را برای ارتقای شبکه حمل و نقل ایران با مقام های آن کشور امضا کرد. «اریک شوایتزر» رییس اتاق بازرگانی آلمان گفته است که این سفر گامی رو به جلو بوده است. او گفته است که اعتماد نوینی در روابط دو کشور در حال ایجاد است».