هیات صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده در سال مالی 2016- 2017 (سال 1395) نرخ تورم در ایران به رقم 9.2 درصد برسد.
صندوق بین المللی پول اعلام کرده است توافق هسته ای و لغو تحریم ها تاثیر مثبت قابل ملاحظه ای بر رشد تولید ناخالص داخلی ایران داشته است.

صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود از اقتصاد ایران که پس از بازدید یک هیات این صندوق از ایران منتشر شده است، میانگین رشد تولید ناخالص داخلی در سال جاری (خورشیدی) را 4.5 درصد عنوان کرده است.

در این گزارش  ” سیاست های مدبرانه مالی و پولی” دولت حسن روحانی را عامل اصلی کاهش تورم نقطه به نقطه در ماه ژوئن سال جاری به تورم تک رقمی دانسته و تاکید کرده دولت ایران اصلاحات گسترده ای را برای تثبیت یک رشد اقتصادی پایدار در پیش گرفته است.

صندوق بین المللی پول : تاثیر مثبت برجام بر افزایش قابل ملاحظه تولید ناخالص داخلی ایران
هیات صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده در سال مالی 2016- 2017 (سال 1395) نرخ تورم در ایران به رقم 9.2 درصد برسد.

در این گزارش تاکید شده که شش ماه پس از اجرای رسمی برجام و لغو تحریم ها (از بهمن ماه 1394) اقتصاد ایران در بسیاری از بخش ها حرکتی رو به جلو داشته؛ تولید نفت در حال رسیدن به سطح قبل از تحریم ها است و در بسیاری از بخش ها از جمله کشاورزی و تولید خودرو نیز شاهد افزایش تولید بوده است به نحوی که اقتصاد ایران شاهد افزایش تولید ناخالص داخلی و حرکت به سمت وابستگی کمتر به نفت بوده است.

این گزارش  اقدامات و اصلاحات اخیر بانک مرکزی در ایران را نیز مورد توجه قرار داده و تاکید کرده اقدام بانک مرکزی در تحت کنترل درآوردن موسسات مالی غیر مجاز در ایران، می توان تاثیر قابل ملاحظه ای در مهار بی ثباتی های اقتصادی در ایران داشته باشد.

صندوق بین المللی پول تاکید کرده برای رشد بخش خصوصی در ایران نیاز به اصلاحات گسترده تر در نظام بانکی وجود دارد.

در این گزارش همچنین تاکید شده که اجرای برنامه گروه ویژه اقدام مالی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم (FATF)، اتصال و ارتباط بانک‌های ایرانی با بانک های جهان تقویت می کند.

این گزارش بازتاب دهنده دیدگاه هیات صندوق است که از ایران بازدید داشته و الزاما نمایانگر دیدگاه هیات مدیره صندوق بین المللی پول نیست.

صندوق بین المللی پول یک نهاد معتبر بین المللی است که مقر آن در واشنگتن است.

بسیاری از سرمایه گذاران و دولت ها ، گزارش های این نهاد بین المللی  درباره دیگر کشورها و اقتصادها را یکی از مهم ترین و معتبرترین ارزیابی ها برای سرمایه گذاری و همکاری های اقتصادی می دانند.

بسیاری از دولت ها نیز در اجرای برنامه های توسعه و اصلاحات اقتصادی خود ، سیاست ها و توصیه های این صندوق را به طور ویژه مورد توجه قرار می دهند.

متن کامل این گزارش در وب سایت رسمی صندوق بین المللی پول منتشر شده است.