رازِ شیمون پرز رئیس جمهور رژیم صهیونیستی دربارۀ ایران که دو سال پنهان مانده بود، سرانجام پس از مرگش فاش شد.«راشاتودی» ضمن انعکاس این خبر به انتقادهای تند نتانیاهو از مذاکرات هسته‌ای نیز اشاره کرده و گفته او در این زمان تمام تلاشش را برای جلب نظر جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از امضای توافق هسته‌ای انجام داده است.
اورشلیم‌پست بعد از مرگ شیمون پرز مصاحبه‌ای منتشر کرده که در آن ادعا شده نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی، نتانیاهو را از حمله به ایران منصرف کرده است.
به گزارش اورشلیم پست، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی، نتانیاهو را از یک حمله مصیبت‌بار به ایران زمانی که قدرت‌های بزرگ در حال مذاکره هسته‌ای با کشورمان بوده‌اند، منصرف کرده است.
«راشاتودی» ضمن انعکاس این خبر به انتقادهای تند نتانیاهو از مذاکرات هسته‌ای نیز اشاره کرده و گفته او در این زمان تمام تلاشش را برای جلب نظر جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از امضای توافق هسته‌ای انجام داده است.
این خبرگزاری نوشت: تصویر بمبی که بنیامین نتانیاهو در سخنرانی‌اش در سازمان ملل به نمایش در آورد، نشانگر تلاش جدی او برای جلب توجه جهان به تصمیم‌های جنگ طلبانه‌اش در خلال مذاکرات هسته‌ای ایران بود.
یک روز بعد از تشییع جنازه شیمون پرز، اوشلیم پست بعد از دو سال گفت‌و‌گویی را با نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی منتشر کرد. در این بیانیه این‌طور ادعا شده که شیمون پرز به تنهایی مسئول متوقف کردن یک جنگ علیه ایران بوده است. این گفت‌و‌گو نشان می‌دهد برنامه حمله به ایران در آن زمان تنها یک تهدید ساده نبوده است.
گفت‌و‌گوی بین «شیمون پرز» و «دیوید برین» سردبیر اورشلیم‌پست در مرکز صلح پرز در یافا در تاریخ ۲۴ آگوست ۲۰۱۴ صورت گرفته و برین از پرز پرسیده که چه چیزی بزرگ‌ترین دستاورد او در دوران ریاست جمهوری‌اش (۲۰۰۷-۲۰۱۴) بوده است و او پاسخ داده که به شخصه در برنامه حمله نتانیاهو به سایت‌های هسته‌ای ایران دخالت کرده و او را از این تصمیم منصرف کرده است.
شیمون پرز در این مصاحبه گفته که نمی‌خواهم وارد جزییات شوم اما می‌توانم بگویم که او آماده حمله به ایران بود و من او را متوقف کردم. من به او تبعات این حمله را گوشزد کردم و گفتم این حمله مصیبت‌بار خواهد بود. سردبیر این روزنامه اسرائیلی گفته زمانی که از او پرسیدم چه زمانی این مطلب را می‌توانم منتشر کنم گفت: بعد از مرگم.
با وجود اینکه جزییات احتمالی این حمله با نخست وزیر سابق در میان گذاشته نشده بود اما به احتمال زیاد این حمله چیزی شبیه به طرح عملیات اپرا بوده (حمله هوایی غافلگیرانه اسرائیل در تاریخ ۷ ژوئن ۱۹۸۱) که به نابودی راکتور‌های هسته‌ای عراق در ۱۷ کیلومتری جنوب شرق بغداد انجامید.
منبع: ایلنا