رییس اتحادیه سوهانی و حلوایی استان قم از راه اندازی موزه سوهان و نامگذاری یکی از میادین شهر قم با عنوان سوهان خبر داد.

امیر پوریزدی در جلسه این هفته بنیاد قم پژوهی با عنوان موضوع سوهان قم؛ دیروز، امروز و فردا که شب گذشته در مجتمع آموزش عالی طلوع مهر برگزار شد با اشاره به جایگاه این شیرینی لذیذ و مقوی از دیر باز در قم عنوان کرد: ریشه سوهان به دوره قاجار بر می گردد و به سالهای 1289 و 1290 هجری شمسی منتسب است که در این زمینه شاهدی بر قدمت سوهان در سالهای قبل از این وجود ندارد.

رئیس اتحادیه سوهان و حلوایی استان قم افزود: طبق تحقیقات ما در خانواده های قدیمی، سوهان طبخ می شده و در کشورهای همسایه هند و پاکستان و حتی در زمان امپراطوری مغول نیز این حلوا در سالهای 530 شمسی نیز وجود داشته است اما سبک فعلی سوهان قدمتی 100 ساله دارد.

وی در رابطه با قدمت سوهان در زمان قاجار تصریح کرد: روایت است که زمانی که صحن عتیق حرم مطهر را افتتاح می کردند یکی از بزرگان در زمان مظفر الدین شاه آن را به عنوان تحفه نزد شاه می آورد که از آن به بعد به عنوان شیرینی اصلی به شمار می رود.

پوریزدی بیان کرد: 90 درصد از زائران و مسافران سوغات سوهان قم را خریداری می کنند و این شیرینی جایگاه ویژه ای در صنعت گردشگری دارد در این راستا هیات رئیسه نوپای سوهان نگاه ویژه ای به صادرات دارد که در این زمینه برگزاری جلسه با تولید کنندگان گز اصفهان و حضور در نمایشگاه تهران و توجه به برندهای مهم قم در سوهان از جمله این اقدامات در راستای ارتقای جایگاه سوهان است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سوهان زرند کرمان در جهت ثبت جهانی در حال اقدام است ما نیز به لحاظ قدمت سوهان قم در جهت ثبت جهانی در تلاشیم که بر این اساس برند سوهان قم جهانی می شود.

رئیس اتحادیه سوهان و حلوایی استان قم اظهار کرد: بیش از 800 کارگاه تولید سوهان در قم وجود دارد که بالغ بر 5000 اشتغال مستقیم و 15 هزار اشتغال غیر مستقیم ایجاد کرده است که این امر گویای اهمیت اقتصادی سوهان است.

وی تصریح کرد: اگر تولید کنندگان با توجه به شناور بودن قیمت ها به رقابت بپردازند و کیفیت خود را ارتقاء بخشند در صادرات نیز به جایگاه خوبی دست پیدا می کنیم ضمن اینکه این حلوای خوش طعم و مقوی جایگاه مهمی در کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربی دارد و ایرانیان مقیم خارج از کشور در کشورهای اروپایی و آمریکایی از مشتریان این سوغات دوست داشتنی هستند.

پوریزدی بیان کرد:در رابطه با طبخ سنتی سوهان اصطلاحاتی قدیمی وجود دارد که در تلاشیم در هیات رئیسه جدید این اصطلاحات را به عنوان سند سوهان به ثبت برسانیم همچنین در کمیسیون آموزش و پژوهش اتحادیه تلاش های خوبی در جهت شناخت قدمت سوهان در حال انجام است و نشریه سوهان نیز هر ماه به چاپ می رسد.

وی با تاکید بر جایگاه صنعت بسته بندی نیز گفت: ما در حوزه بسته بندی قدمت خوبی داریم. 70 سال قبل سوهان های قم دارای بسته بندی زیبایی بوده است که نشانه پیشرفت صنعت بسته بندی در تولید این سوغاتی است.  ایسنا