فرمانده انتظامی از تدارک 100 عنوان برنامه هفته ناجا در مازندران خبرداد و از کشف 46 میلیارد تومان کلاهبرداری در استان خبرداد.

سید محمود میرفیضی در نشست خبری به مناسبت هفته ناجا در ستاد فرماندهی انتظامی مازندران-ساری با اشاره به اینکه رسانه ها نقش مهمی در افزایش مشارکت مردم در امنیت و آرامش دارند و امروز ارتقای سرمایه اجتماعی در ناجا امروز مطرح است، تصریح کرد: افزایش میزان احساس امنیت و مشارکت مردم در فعالیت های ناجا در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه افزایش مقبولیت ناجا، ارتقای انگیزه، تقویت مضامین دینی، جلوه عملی دادن به شعار سال، افزایش مقبولیت و منزلت اجتماعی ناجا از اهداف هفته ناجا در سالجاری است، تصریح کرد: ماموریت ها براساس شعار سال تدوین شده است زیرا امنیت و آرامش نیاز ضروری هر جامعه و حاکمیتی است و معتقدیم امنیت هدف و وسیله است و امنیت اهداف ناجا را تامین می کند.

میرفیضی با اشاره به اینکه مردم و نهادهای اجتماعی در برقراری امنیت نقش دارند و باید سازوکارهای افزایش نقش مردم در امنیت فراهم شود زیرا با حضور مردم احساس امنیت در بین جامعه بیشتر می شود، عنوان کرد: اقتدار با رافت و تحقق شعار پلیس؛ یار مهربان در دستور کار پلیس قرار دارد.

فرمانده پلیس مازندران با اعلام اینکه قدرت تفاهم با مردم و اقتدار نرم پیگیری می شود و ناجا اقتدار نرم را وارد ادبیات پلیس دنیا کرده است، یادآور شد: به دنبال کارآمدترین نه آسان ترین روش در رفتار با مردم و به دنبال اقتدار باتدبیر هستیم، نباید مجبور شویم چهره خشن از پلیس به نمایش بگذاریم.

وی با اعلام اینکه مردم سرمایه اجتماعی ناجا هستند و اقتدار نرم براساس شیوه های دینی اسلامی پایه گذاری شده است، تصریح کرد: باید پاسخگوی مطالبات مردم باشیم و پلیس به دنبال استفاده از تمام ظرفیت ها است؛ ظرفیت هایی مانند جامعه فرهنگیان که 15 میلیون نفر در کشور را شامل می شود و در تولید امنیت می توانند مشارکت کنند.

میرفیضی با اشاره به برنامه های هفته ناجا در مازندران اظهار کرد: روز شمار هفته ناجا از جمعه 9 مهرماه آغاز می شود و قریب به 100 برنامه هفته ناجا در مازندران تدارک دیده شده است، افزود: نخستین برنامه های هفته ناجا روز جمعه با پیاده روی خانوادگی در شهرهای مازندران آغاز خواهد بود.

 وی با تاکید بر اینکه در شاخص های عملکردی پلیس رضایتمندی مردم مدنظر است، عنوان کرد: سرعت نرخ کشف در مازندران بالاست و نیز ورودی فوریت های پلیسی 11 درصد کاهش یافت یعنی مردم نیاز ندارند تا با پلیس تماس بگیرند از سویی نیز 17 درصد ورودی پرونده ها در کلانتری ها کاهش یعنی جرم کمتر رخ داده است.

فرمانده پلیس مازندران ادامه داد: برخورد با ناهنجاری ها در شش ماه اول امسال در مازندران افزایش یافته است به طوری که برخورد با کلاهبرداری 78 درصد، برخورد با زمین خواری 40 درصد، مبارزه با قاچاق کالا و ارز 14 درصد، کشفیات موادمخدر 39 درصد در مازندران افزایش داشته است و نیز 29 درصد قتل، 25 درصد سرقت و 15 درصد تصادفات در مازندران کاهش داشته است.

کشف 46 میلیارد تومان کلاهبرداری امسال در مازندران

میرفیضی با اشاره به اینکه 46میلیارد تومان کلاهبرداری های سالجاری در مازندران انجام شده است که 78 درصد افزایش برخورد در این زمینه صورت گرفته است، افزود: 16 نفر کلاهبردار حرفه ای امسال در مازندران دستگیر شدند و 51 فقره کلاهبرداری کشف شده است که بسیاری در قالب باند بوده و حوزه عمل فقط استانی نبود.

وی با بیان اینکه در زمینه پرونده های زمین خواری نیز 35 فقره پرونده تشکیل شد که 40 درصد افزایش تشکیل ثبت شده است، اظهار کرد: این پرونده ها 345هزار مترمربع زمین را شامل می شده که 96 میلیارد تومان ارزش زمین های رفع تصرف شده بوده است.  فرمانده پلیس مازندران با اعلام اینکه در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرارگاهی در کشور تشکیل شده است از این رو این امر در دستور کار جدی قرار گرفته است، گفت: در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز 825 پرونده تشکیل شده است، 12 باند قاچاق کالا و ارز امسال در مازندران متلاشی شده است که ارزش ریالی این کالا 15 میلیارد تومان بوده و در مقایسه با سال گذشته 14 درصد افزایش داشته است.

وقوع 25 فقره قتل امسال در مازندران

 

میرفیضی با اشاره به اینکه در حوزه رسیدگی تمرکز بر روی باندهای بزرگ و سازمان یافته وجود دارد، افزود: وقوع قتل امسال در مازندران 29 درصد کاهش داشت و با رشد 4 درصدی در حوزه کشفیات قتل مواجه بودیم.

وی با اعلام اینکه امسال 25 فقره قتل در مازندران رخ داده و 28 فقره قتل نیز کشف شده است، اظهار کرد: از قتل های رخ داده امسال 23 فقره کشف شده و تنها دو قتل هنوز کشف نشده باقی مانده است.

فرمانده پلیس مازندران با بیان اینکه یکی از آسیب هایی که باید توجه شود فضای مجازی است اما بدانیم این آسیب ها واقعی است، ادامه داد: در مجموع 605 پرونده امسال در حوزه تخلفات در فضای مجازی در مازندران تشکیل شد که 83 درصد منجر به کشف شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه موادمخدر نیز از حوزه های مهم فعالیت پلیس به شمار می رود، یادآور شد: در سال جاری یک تن و 400 کیلوگرم موادمخدر در مازندران کشف شد که 36 درصد رشد داشته است و دستگیری ها در حوزه موادمخدر نیز 66 درصد رشد داشته است در حالی که این رقم در کشور 10 درصد است.

وی از افزایش 30 درصدی دستگیری ها در حوزه خرده فروشان خبرداد و گفت: جمع آوری معتادان نیز در مازندران 100 درصد افزایش داشته است و در برخورد با باندها نیز 10 درصد افزایش ثبت شده است.

میرفیضی با اشاره به اینکه 69 درصد اراذل و اوباش در مازندران مدیریت شدند و 31 درصد نیز در زندان به سر می برند، افزود: در حوزه سرقت نیز 5 درصد با کاهش مواجه بودیم و 83 درصد نیز مجموع سرقت ها در استان کشف شده است.

وی با ابراز نگرانی از کاهش سن دستگیر شدگان جرایم در مازندران عنوان کرد: در سن صفر تا 14 سال میزان دستگیری تقریبا صفر است اما در سن 15 تا 24 درصد میزان دستگیری ها 26 درصد است به طوری که 90 درصد دستگیری ها در سنین 15 تا 39 سال رخ می دهد./ ایسنا