طرح سالم‌سازی دریا اگرچه با کاهش شمار غرق شدگان خزر به پایان رسیده اما آمار ۷۹ نفری غریق نشان می دهد تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله زیادی وجود دارد.

سواحل مازندران چهار ماه پر جنب‌وجوش را پشت سرگذارندند و حاصل تلاش‌های بخش‌های مختلف برای کاهش غریق اگرچه نتیجه‌بخش بود اما بازهم شاهد سیاه‌پوش شدن خانوارهایی در حاشیه دریای خزر بوده‌ایم.

خزر این تابستان هم همانند سال‌های پیش، مهمانانش را سیاه‌پوش و داغدار کرد و آنان را به سوگ نشاند، به‌راستی تراژدی مرگ مهمانان در دریای پرخطر مازندران کی به پایان خواهد رسید.

دریاچه‌ای که همیشه خبرساز بوده، گاه انتقال آبش، گاه ورود آلاینده‌ها و پساب‌ها و گاه مهمانانی که در کام فرومی‌برد. صدای ضجه و شیون مسافرانی که برای بهره‌مندی از جاذبه‌های دریا به مازندران سفر می‌کنند در میان امواج گم می‌شود و در سوگ عزیزانشان در دریا سیاه‌پوش راهی دیارشان می‌شوند.

هرساله دریای مازندران به‌طور میانگین با بلعیدن ۱۵۰ نفر خسارت‌های کلانی به کشور می‌زند و سرمایه‌های انسانی را در کام خود فرومی‌برد و هرسال این دریاچه قربانی می‌گیرد.

امسال با اجرای طرح ملی کاهش غریق شمار غریق دریای مازندران کاهش چشمگیری نسبت به سال‌های قبل داشته است، بطوریکه مجتبی اکبری مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران می‌گوید: در چهار ماه گذشته نجات گران و ناجیان غریق موفق شدند با اجرای چهار هزار و ۲۹۳ عملیات امدادونجات ساحلی، دو هزار و ۸۳۸ غریق را در ساحل مازندران نجات دهند.

وی  یادآور شد: از آغاز اجرای طرح کاهش غریق در اول خردادماه سال جاری تا پایان شهریور، نجات گران و ناجیان غریق مستقر در ساحل استان دو هزار و ۸۳۸ نفر را از امواج مرگبار خزر نجات دادند و با توجه به اینکه اجرای طرح کاهش غریق در ساحل مازندران، مهم‌ترین برنامه عملیاتی جمعیت هلال‌احمر استان در تابستان سال جاری بود، ارائه خدمات امدادی موردنیاز سرپایی به ۸۵۹۶ نفر از مراجعین به پایگاه‌ها و پستهای ساحلی و انتقال ۱۱۳ مصدوم و غریق به مراکز درمانی از دیگر خدمات ارائه‌شده هلال‌احمر استان در ۴ ماه گذشته بوده است.

وی گفت: سال گذشته ۷۹ نفر در مناطق حادثه‌خیز و ممنوعه شنا در ساحل مازندران غرق شدند که این میزان در تابستان سال جاری به ۲۹ نفر کاهش‌یافته است که این وضعیت نشان‌دهنده عملکرد موفق جمعیت هلال‌احمر در فرآیند اجرای طرح کاهش غریق بوده است.

وی گفت: واقعیت این است که اجرای برنامه کاهش غریق در ساحل مازندران باید به‌عنوان فرصتی مناسب برای نگهداشت نجات گران و امدادگران قلمداد شود.

۳۵۳ نقطه حادثه‌خیز در سواحل مازندران شناسایی‌شده و بیش از ۱۰۰ طرح سالم‌سازی دریا در ایام تابستان در حاشیه دریا فعال بوده است که به گفته عیسی طوسی دبیر ساماندهی طرح‌های دریای استان، اجرای طرح دریا در استان مازندران از اول خرداد آغازشده بود و دوم مهرماه به پایان رسید.

مرگ ۷۹ نفر در دریای مازندران

دبیر ساماندهی طرح‌های دریای مازندران  خاطرنشان کرد:  ۷۹ نفر در این مدت براثر غرق شدن در سواحل استان مازندران جان باختند.

طوسی درباره حقوق ناجیان غریق نیز گفت: حقوق ناجیان غریق طرح‌های دریای استان مازندران در ماههای خرداد، تیر و مرداد پرداخت شد و حقوق شهریور هم به‌زودی پرداخت می‌شود.

دبیر ساماندهی طرح‌های دریای مازندران با اشاره به اینکه از این به بعد هیچ طرح دریا در استان فعال نیست از مسافران و گردشگران خواست فقط از سواحل دریا استفاده کنند و از آب‌تنی و شنا در داخل دریا خودداری کنند.

طرح‌های دریای مازندران با مرگ ۷۹ هم‌وطن و مسافر دریای مازندران به پایان رسید و این سؤال مطرح می‌شود که آیا می‌توان سالی را شاهد بود که شمار غریق دریای مازندران به صفر رسد و برای تحقق این رؤیا چگونه باید عمل کرد.

بررسی آمارهای غریق دریای مازندران نشان می‌دهد که بیشترین شمار غریق در سال ۹۲ و به تعداد ۲۲۴ نفر در دریای مازندران بوده است. در سال ۸۸ حدود ۱۸۷ نفر در دریای استان غرق شدند که بیشتر آن به تعداد ۳۸ نفر در بابلسر، ۳۰ نفر در نوشهر، ۲۱ نفر ساری، ۲۴ نفر محمودآباد و کمترین نیز به تعداد دو نفر در نکا و بهشهر و یک نفر در آمل بوده است. شمار غریق در سال ۸۹ یک نفر نسبت به سال قبل از آن افزایش یافت و بیشترین تعداد به میزان ۳۱ نفر در نوشهر و محمودآباد، ۲۶ نفر در بابلسر، ۲۰ نفر در نور بوده است.

روند غریق در سال ۹۰ در دریای مازندران کاهش یافت و به ۱۴۶ نفر رسید و دراین‌بین بیشترین قربانیان مربوط به دریای نوشهر با ۳۳ نفر، ۲۷ نفر در محمودآباد، ۱۹ نفر در بابلسر و ۱۶ نفر در نور بوده است. در سال ۹۱ متأسفانه شمار غریق رشد یافت و به ۲۱۴ نفر رسید که شهر محمودآباد با ۴۹ نفر رکورددار شد و شهر بابلسر با ۳۳ نفر، نوشهر با ۲۷ نفر، نور با ۲۵ نفر و ساری نیز با ۳۰ نفر از دیگر مناطق با بیشترین شمار غریق بوده است و در سال ۹۳،  ۲۲۴ غریق در دریای مازندران ثبت شد که این بار هم محمودآباد با ۵۹ غریق در صدر قرار گرفت و ۲۹ غریق در نوشهر، ۲۴ غریق در نور، ۳۱ غریق در بابلسر ثبت شد.

روند کاهش غریق در سال ۹۳ با افزایش طرح‌های سالم‌سازی دریا و افزایش شمار ناجیان غریق و فعالیت در برخی مناطق کور و ممنوعه، کلید خورد و کمترین میزان غریق در شش سال گذشته به تعداد حدود ۱۰۰ نفر و کاهش ۵۲ درصدی در دریای مازندران ثبت شد و سال ۹۴ نیز ۹۴ نفر در دریای مازندران غرق شدند که کاهش ۶۳ درصدی را ثبت کرده است. مهر