در نشست هم اندیشی مولفان و دست اندرکاران دانشنامه تبرستان بر اختصاص بودجه به این مجموعه فرهنگی تاکید شد و بیان شد که این دانشنامه تا پایان امسال تدوین می شود.

احد جاودانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در اولین نشست هم اندیشی و گزارش پیشرفت کار دانشنامه تبرستان و مازندران گفت: یاد مرحوم استاد محسن پور که عامل اصلی اصحاب قلم برای دانشنامه بود را گرامی می داریم.

وی از مجموعه گردآورنده دانشنامه مازندران تقدیر کرد و افزود:  همت بزرگ جهانگیر نصری اشرفی در خلق این اثر بزرگ ستودنی است و باید طی یک برنامه ویژه ای  از این شخصیت فرهیخته تجلیل کنیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تصریح کرد: از مدیریت برنامه و بودجه استانداری می خواهیم که با حمایت از دانشنامه تبرستان  به تکمیل هر چه زودتر این دانشنامه کمک کرده تا بتوانیم  هر چه زودتر آن را در اختیار علاقه مندان قرار دهیم.

جاودانی با بیان اینکه دانشنامه طبرستان مازندران با برنامه ریزی و سرمایه گذاری فرهنگخانه مازندران به کوشش مرکز پژوهش های فرهنگخانه در حال انجام است، افزود: دانشنامه تبرستان و مازندران در سال 1391 با استقرار در پژوهشکده ساری شناسی و با حمایت این پژوهشکده آغاز بکار کرد.

جهانگیر نصری اشرفی سرپرست دانشنامه تبرستان و مازندران نیز در این مراسم گفت: دانشنامه تبرستان و مازندران تا پایان سال تدوین و به چاپ می‌رسد.

وی با بیان اینکه کل هزینه تدوین این کتاب 2 میلیارد تومان است، افزود: تا کنون یک میلیارد و 400 میلیون تومان از برخی فرهیختگان، شرکت فولاد طبرستان و یا به صورت تسهیلات از دو بانک ایران زمین و کارآفرین با بهره بالا دریافت شده است.

سرپرست دانشنامه تبرستان و مازندران تصریح کرد: در این دانشنامه با 734 نفر مولف قرارداد دارند و این دانشنامه در 6 جلد، 29 فصل و 6 هزار و 500 صفحه تدوین می شود.

وی با اشاره به اینکه امروز اولین نشست هم اندیشی مولفان داخلی و خارجی دانشنامه است، افزود: دانشنامه تبرستان و مازندران یک مجموعه ثبت میراث های مادی و معنوی تبرستان و مازندران شامل فرهنگ های طبری مازندران، گیلان، گلستان، تهران، سمنان، قزوین و البرز است.

اشرفی اظهار کرد: دانشنامه تبرستان و مازندران جزو اسناد بالادستی است و نیاز است مسئولان در پرداخت هزینه آن پیشگام شوند.

وی افزود: جلد نخست این دانشنامه با عنوان دیباچه، مشتمل بر فهرست عناوین جزئی، فهرست تشریحی و رزومه پژوهشگران، نویسندگان و دیگر همکاران است و همه مطالب و موضوعات جلد اول دو زبانه بوده و 5 مجلد دیگر بر اساس فهرست، حاوی مقالات، عکس ها، کتابشناسی، آوانگاری، فونتیک واژگان اعلام به صورت الفبایی است.

به گزارش ایسنا، در این مراسم مولفان بخش های مختلف این دانشنامه از قبیل، بخش فرهنگ مردم، محیط زیست، زبان و ادبیات، شهرها و… گزارش کوتاهی از فعالیت خود دادند.