نائب رئیس اتاق بازرگانی مازندران عدم موفقیت استان در صادرات را حلقه مفقوده ای در این میان می داند و از سویی نبود یک شرکت حمل و نقل بین المللی موجب حضور کامیون های روسی در صادرات مازندران شده است.

امیر میران آملی در گفت‌وگو با ایسنا مازندران گفت: سفرهای مسئولان استان مازندران در ایجاد تفاهم نامه و تسهیل صادرات در بخش خصوصی کمک های خوبی برای استان داشت و ادارات کل در اقداماتی که می بایست انجام بدهند کوتاهی نکردند و در برگزاری نمایشگاه در قزاقستان استاندار مازندران بیشتر از همه پای کار بود اما مساله ای که وجود دارد حمایت از صادرکنندگان است.

وی با بیان اینکه در گذشته صادرات بوده و افراد فعالیت اقتصادی با آن طرف مرز داشتند، افزود: امروز اگر یک سرمایه‌گزار بخواهد در حد عمده تجارت با کشورهای همسایه داشته باشد آیا تضمینی برای بازپرداختش وجود دارد، آیا در صورت برخورد با مشکلات از این تاجر حمایت قضایی می شود.

این فعال تجاری مازندران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره حلقه مفقوده میان تولید و صادرات در مازندران بیان کرد: این حلقه مفقوده را قبول دارم، امروز تولیدکننده خود به دنبال فروش محصول است و حتی به صادرات نیز فکر می کند در حالی که در کشورهای پیشرفته این گونه نیست، تولیدکننده باید مشاور داشته باشد تا به او بگوید چه چیزی کشت کند، چه محصولی اقبال دارد در حالی که امروز اینگونه نیست.

وی تصریح کرد: امروز باید تعاونی ها و شرکت های بزرگ صادراتی در مازندران شکل بگیرد تا مشکل صادرات رفع شود و تولیدکننده نیز دغدغه بازار نداشته باشد زیرا می داند صادرکننده بازار را برایش مهیا می کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مازندران عنوان کرد: عدم برنامه ریزی درست سبب تغییر مستمر کشت ها و نیز جابجایی برخی از گونه‌ها در باغات مازندران شده که در نهایت ضرر و زیان کشاورز و باغدار را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با رشد قیمت برنج کشاورزان بدون توجه به منابع آب زیرزمینی به صورت سه باره کشت می‌کنند، افزود: اگر برنج طارم مازندران برندسازی شود کیلویی 20 هزار تومان به فروش می رفت و مطمئنا تغییر کاربری و فروش زمین اتفاق نمی افتاد.

میران گفت: در مازندران به دلیل فروش زمین های کشاورزی و باغی به غریبه‌ها شاهد تقابل فرهنگ ها و ناهنجاری های اجتماعی هستیم که واقعی شدن قیمت برنج محلی به ویژه طارم و اقتصادی شدن فعالیت های کشاورزی از به وجود آمدن این مسائل جلوگیری می کند.

وی ایجاد این روند را موجب از میان رفتن کشاورزی و باغداری مازندران و در نتیجه ضربه به صادرات استان در آینده عنوان کرد و یادآور شد: برای توسعه صادرات باید به تمامی زمینه ها در این حوزه توجه شود.

 

کامیون های روسی به داد صادرات مازندران رسیدند

 

نایب رئیس اتاق بازرگانی مازندران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بخش بزرگی از مشکلات حوزه صادرات در مازندران تصریح کرد: در استان مازندران یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی وجود ندارد، اتاق بازرگانی فقط یک تریبون است و حق رای ندارد و ابزارهای تشویقی در اختیارش نیست که بخش خصوصی را در یک مجموعه گردهم آورد.

وی به صادرات مرکبات اشاره کرد و افزود: در سال جاری مشکل حمل مرکبات به روسیه از کامیون های برگشتی روسی استفاده خواهد شد.

این فعال تجاری مازندران با تاکید بر اینکه از مهرماه کامیون های روسی که به استان های شمالی کالا وارد می کنند در بازگشت کالای ایرانی را به روسیه خواهند برد، اظهار کرد: به دلیل نبود شرکت حمل و نقل مجبور به استفاده از این شیوه شدیم.

میران با بیان اینکه اگر دولت در بخش مشوقات ورود پیدا کند می توانیم مرکبات را صادر کنیم، اظهار کرد: اگر کشاورزان در سود ناشی از صادرات سهمیم شوند و یا بتوانیم با قیمت تضمینی محصولات آنها را خریداری کنیم اتفاقات خوبی را در بخش صادرات شاهد خواهیم بود.

وی به بخش دیگری از مشکل صادرات در کشور اشاره کرد و افزود: در حوزه ترخیص کالا مشکلات زیادی وجود دارد که بعضا روند ورود کالای موردنیاز تولید را با مشکل مواجه می کند، این روند طولانی موجب ایجاد رانت و مسایل دیگر می شود تا کالای مورد نیاز سریع تر به داخل کشور وارد شود در حالی که نباید وارد کنندگان هفته ها برای ترخیص کالا در انتظار بمانند باید به آنان آموزش داده شود تا با استفاده از همان کدهای رهگیری خودشان محموله مورد نظر را ترخیص کنند و لازمه این کار شکل گیری دولت الکترونیک است