معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران:

بیش از 90 درصد روغن وارداتی است/ تعریف بسته های حمایتی برای افزایش سطح زیرکشت کلزا

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: بیش از 90 درصد روغن مصرفی خانوار وارداتی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، عزیزاله شهیدی فر در جلسه برنامه‌ریزی توسعه کشت کلزا اظهار کرد: 12 سال گذشته در زمینه تولید دانه های روغنی از جایگاه خوبی برای دستیابی به خودکفایی برخوردار بودیم ولی متاسفانه به دلیل عدم صرفه اقتصادی، بهره برداران نسبت به کشت این محصول رغبت نشان نمی‌دهند و سطح کشت این محصول از 30 هزار هکتار در سال های گذشته به 5 هزار هکتار کاهش یافت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه بیش از 90 درصد روغن مصرفی خانواده ها وارداتی است، گفت: برای حمایت همه جانبه برای کشت کلزا بسته های حمایتی در نظر گرفته شده است.

شهیدی فر ادامه داد: کارشناسان پهنه بندی در مزارع از ابتدا تا انتهای آماده سازی مزرعه و برداشت محصول با بهره بردار همراه باشند.

وی به کارشناسان توصیه کرد: نسبت به کشت محصول کلزا در زمین های بایر و بلاکشت در سال زراعی جاری اقدام کنند و کشت کلزا با محصول گندم و جو به صورت تناوبی انجام شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: توسعه کشت کلزا یکی از هشت طرح اقتصاد مقاومتی در جهاد کشاورزی است که در رویکرد جدید توسعه کشت کلزا و خدمت به بهره برداران، عملکرد کلزا در واحد سطح مورد توجه جدی است.

حسن عنایتی با اشاره به اینکه در سال زراعی جدید محوریت بر توسعه کشت کلزا با افزایش عملکرد در واحد سطح است، افزود: مزرعه ای که عملکرد کمتر از دو تن داشته باشد، اقتصادی نیست.

وی در خصوص بسته های حمایتی برای کلزاکاران جهت توسعه عملکرد کلزا گفت: امسال بیمه کلزا، تنوع در رقم بذر برای زمین های زراعی دشت، میان بند و کوهستانی به صورت بخشی از یارانه تخصیصی به قیمت بذور توزیعی، تخصیص تسهیلات به کلزاکاران با کارمزد 12 درصد، تخصیص هفتاد میلیون ریال کمک بلاعوض برای خرید ردیفکار از جمله بسته های حمایتی دولتی جهت توسعه عملکرد کشت کلزا است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم شهر در ادامه با بیان اینکه رویکرد جهاد کشاورزی توسعه کشت دانه های روغنی در راستای تامین امنیت غذایی، بهداشت جامعه و اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی است، افزود: این شهرستان با داشتن بیش از هشت هزار هکتار شالیزار، چهار هزار هکتار آن تجهیز و نوسازی شده و مستعد کشت کلزا است.

فرزین فرهادی با بیان اینکه میزان تخصیصی سطح کشت کلزا در این شهرستان 500 هکتار است، تصریح کرد: سال زراعی گذشته 100 هکتار از زمین های این شهرستان کلزا کشت شد که با تلاش کارشناسان این مدیریت این سطح به 320 هکتار افزایش یافت.