گمرک ایران در واکنش به برخی اظهارنظرها، کارنامه تحول نظام گمرکی در دولت یازدهم را در چند بند به طور مختصر منتشر کرد.

تراز بازرگاني ايران از سال 1388 تا پايان سال1391 در مجموع 90ميليارد دلار كسري داشت اما با روي كار آمدن دولت يازدهم روند واردات كاهش و با حمايت از صادرات غيرنفتي و مديريت ارزي دولت شاهد بوديم كه اين ميزان كسري تراز تجاري در سال 92 به 7و در سال 93 به 3ميليارد دلار كاهش يافت و خوشبختانه با اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در سال 94 تراز بازرگاني ايران براي اولين بار مثبت شد و ما سال گذشته 924 ميليون دلار مازاد تراز تجاري داشتيم و اين در حالي است مازاد تراز تجاري ايران در پنج ماهه ابتدايي امسال با همت و تلاش فعالان اقتصادي و دولت به 2ميليارد و 399ميليون دلار ميليون دلار رسيده است.

* پيش‌بيني مي‌شد كه با مديريت بهينه واردات و كاهش قابل توجه واردات درآمدهاي گمرك هم با كاهش چشمگيري همراه شود، اما اين اتفاق نيفتاد و نه تنها درآمدهاي گمركي كاهش پيدا نكرد بلكه افزايش چشمگيري يافت و از رقم 76000 ميليارد ريال سال 1391 به 140000 ميليارد ريال رسيد. اكنون اين پرسش مطرح است كه گمرك چگونه توانست با وجود كاهش واردات درآمدهاي خود را افزايش دهد؟

آيا جدا از اين است كه با اقداماتي كه به عمل آمد و سامانه‌هاي الكترونيكي كه راه‌اندازي شد، شاهد افزايش قابل توجه درآمدهاي گمركي بوده‌ايم؟ آيا افزايش درآمدهاي گمركي محصول راه‌اندازي سامانه جامع گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي نبود؟مهم‌ترين نكته اينكه سامانه جامع گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي به دست توانمند جوانان و دانش‌پژوهان جوان دانشگاه تهران و پياده‌سازي و راه‌اندازي شده و اين موضوع نيز در جاي خود قابل تقدير است كه گمرك ايران هم‌اكنون در بالاترين سطح همكاري و مشاركت با دانشگاه قرار دارد.

* بزرگ‌ترين دستاورد گمرك در دولت يازدهم راه‌اندازي گمرك الكترونيك در ايران بود، به نحوي كه با استفاده از دانش‌پژوهان داخلي موفق شد با راه‌اندازي و اجراي سامانه جامع گمركي 34عمليات گمركي را الكترونيكي كند.

* راه‌اندازي بزرگ‌ترين بانك اطلاعات تجارت خارجي كشور، پنجره واحد تجاري مجازي، كيف پول الكترونيكي، پروانه الكترونيكي، سامانه آنلاين ارزش، دوراظهاري واردات، دوراظهاري صادرات، دوراظهاري ترانزيت، طرح كارشناسي مجازي، مانيفست الكترونيكي، صندوق الكترونيكي، كنترل الكترونيك بدهي‌ها، سامانه جامع بازبيني، توزين هوشمند، بايگاني ديجيتال، اعمال بخشنامه‌ها به صورت الكترونيكي، سامانه ثبت و دريافت شماره سريال گوشي‌هاي تلفن همراه، سامانه هوشمند بيمه و تير الكترونيكي از جمله مهم‌ترين دستاوردهاي گمرك الكترونيك در دولت يازدهم بود.

* كامل‌ترين بسته حمايتي گمرك از توليد و صادرات در دولت يازدهم تدوين و اجرايي شد و براي اولين بار ارائه خدمات و تسهيلات به توليدكنندگان و صادركنندگان با كمك سامانه جامع گمركي هوشمند شد.

* ديپلماسي گمركي ايران در دولت يازدهم بسيار فعال بود و علاوه بر توسعه همكاري‌ها با سازمان جهاني گمرك و امضاي 5 موافقت‌نامه همكاري‌هاي گمركي با كشورهاي چين، تركيه، كره جنوبي، آذربايجان و روسيه، شاهد فصل جديدي از روابط گمركي با روسيه از طريق امضاي كريدور سبز گمركي و چين از طريق موافقت‌نامه مشاركت راهبردي بوديم و علاوه بر مذاكرات فني با سفراي ده‌ها كشور طرف معامله شاهد آغاز گفت‌وگوهاي ايران و اتحاديه اروپا درخصوص مسائل گمركي بوده‌ايم. اين موضوع همزمان با افزايش 35 درصدي صادرات غيرنفتي ايران به اروپا در سال‌جاري بسيار حايز اهميت است.

* براي نخستين بار در دولت يازدهم براي شركت‌هاي دانش‌بنيان تسهيلات گمركي در نظر گرفته شد و امروز گمرك در 19بند به شركت‌هاي دانش‌بنيان تسهيلات ويژه گمركي ارائه مي‌كند.

* گمرك در دولت يازدهم براي نخستين بار در اقدام و عمل به صورت جدي وارد موضوع مبارزه با قاچاق كالا و ارز شد، علاوه بر ده برابر شدن كشفيات كالاي قاچاق در گمرك اقدامات مهم گمرك در مبارزه با قاچاق كالا و ارز در 10بند شامل موارد ذيل بود؛ صدور پروانه الكترونيكي، ارتباط الكترونيكي با بانك مركزي، دسترسي نيروي انتظامي به اطلاعات پروانه‌ها با ارسال پيامك و همچنين دسترسي‌هاي بيشتر از طريق تبادل الكترونيك داده‌ها به نحوي كه نيروي انتظامي مي‌تواند در كمتر از يك دقيقه از صحت و سقم محموله‌ها اطلاع حاصل كند، بارگذاري بارنامه‌هاي الكترونيكي، ايجاد تله‌هاي الكترونيكي، سامانه دريافت شماره سريال گوشي‌هاي تلفن همراه، راستي آزمايي عملكرد تجار و بازرگانان به صورت هوشمند، كنترل الكترونيكي كارت‌هاي بازرگاني يكبار مصرف‌، تجهيز گمركات به امكانات كنترلي پيشرفته و مانيتورينگ الكترونيكي كالاهاي ترانزيتي از ديگر اقدامات مهم گمرك براي مبارزه با قاچاق كالا و ارز بود.

* در دولت يازدهم شاهد ركوردشكني كشفيات مواد مخدر و پيش‌سازها سنتي و صنعتي و همچنين انواع روانگردان‌ها در گمرك بوده‌ايم، به نحوي كه فقط در سال گذشته 290 تن انواع مواد مخدر و پيش‌ساز كشف كرديم و اين روند ادامه دارد، گمرك جمهوري اسلامي ايران علاوه بر دريافت نشان ويژه مركز اطلاعات و امنيت يا رايلو سازمان جهاني گمرك در مبارزه با مواد مخدر و پيش‌سازها در سال 2016 ميلادي از سوي سازمان جهاني گمرك رتبه چهارم را در مبارزه و كشف انواع مواد مخدر و پيش‌سازها در ميان ساير گمركات جهان كسب كرد