بیست و هشتمین جشنواره تئاتر مازندران در حالی از صبح شنبه در ساری آغاز می شود که از بین ۳۷ گروه نمایشی ثبت شده در استان ۱۴ گروه موفق به ارسال آثار در جشنواره شده و در نهایت پنج گروه به بخش نهایی جشنواره راه یافتند و رقابتشان از امروز آغاز می شود.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، نمایش «گِل خون» به نویسندگی و کارگردانی «مهیار هزارجریبی» از گروه تئاتر «سیرانگ» بهشهر از ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه امروز در سالن آمفی‌تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران روی صحنه می‌رود و ساعت ۱۲ نیز نشست نقد و بررسی این نمایش برگزار خواهد شد.

ساعت ۱۵ و ۳۰ امروز نمایش «اگزیستنس» به نویسندگی «پیام لاریان» و کارگردانی «سینا علی پور» از گروه تئاتر «پژواک» شهرستان بابلسر در سالن شهید باغبانی حوزه هنری روی صحنه می‌رود و از ساعت ۱۷ نشست نقد و بررسی این نمایش آغاز می‌شود، آخرین نمایش روز شنبه نیز «گم‌شدنم تقریب قطعی است» به نویسندگی و کارگردانی «فاطمه زندی» از گروه تئاتر «مولانا» ی نوشهر است که از ساعت ۱۸ در سالن آمفی‌تئاتر فرهنگ و ارشاد اجرا می‌شود و نقد و بررسی این نمایش ساعت ۲۰ برگزار خواهد شد.

در روز دوم جشنواره نیز نمایش «زنان مهتابی، مرد آفتابی» به نویسندگی «چیستا یثربی» و کارگردانی مشترک «فرشته پیاده روحی» و «فروغ پیاده روحی» از گروه تئاتر «شوالیه» بابل از ساعت ۱۰:۳۰ فردا در سالن شهید باغبانی حوزه هنری اجرا می‌شود و نشست نقد و بررسی از ساعت ۱۲ آغاز خواهد شد.

همچنین از ساعت ۱۶ نیز سالن سلمان هراتی اداره کل فرهنگ و ارشاد محل اجرای نمایش «روی زمین» به نویسندگی «افروز فروزند» و کارگردانی «مرتضی صادقیان» از گروه تئاتر «ایرانشهر» آمل خواهد بود. نقد و بررسی این نمایش نیز از ساعت ۱۸ آغاز می‌شود.

میثم زندی بابیان دبیر جشنواره تئاتر مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این‌که مراسم پایانی جشنواره از ساعت ۱۷ روز دوشنبه ۲۹ شهریور در سالن زنده‌یاد هراتی ساری برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقات بسیار خوب جشنواره بیست‌وهشت حضور کارگردانان جوان در بخش نهایی است. ۳ کارگردان نخستین بار است که در جشنواره حضور دارند و خواهران پیاده روحی نیز فقط سال گذشته در جشنواره حضور داشتند. این نسل سازی در تئاتر مازندران اتفاق بسیار خوبی است و نوید آینده‌ای روشن برای تئاتر مازندران را می‌دهد.

این هنرمند تئاتر و سینما با اشاره به گیشه نداشتن نمایش‌های جشنواره طی امروز و فردا اظهار کرد: امیدواریم شهروندان ساروی و سایر شهرهای استان که امکان حضور در ساری رادارند، امروز و فردا در سالن‌های نمایش حضور یابند و لحظاتی خوب را برای تئاتر مازندران رقم بزنند، با توجه به این‌که تماشای این نمایش‌ها رایگان است، انتظار داریم خانواده‌ها برای تماشای این ۵ نمایش برنامه‌ریزی کنند و در سالن‌ها حاضر شوند.

عباس زارع معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه ۳۷ گروه ثبت‌شده با ۲۰۵ نفر در استان وجود دارد و گفت: دو هزار نفر در استان با مقوله تئاتر سروکار دارند و مازندران بیشترین تحصیل‌کرده را در حوزه تئاتر کشور دارد.

وی بابیان اینکه آینده خوبی برای هنر نمایش استان متصور هستیم، گفت: ۱۴ اثر از ۹ شهرستان، تنکابن، نوشهر، نور، محمودآباد، بابلسر، آمل، بابل، قائم‌شهر و بهشهر به جشنواره تئاتر استان ارسال‌شده است.

وی گفت: سه شرط اصلی شامل اکران عمومی، تولید در یک سال قبل ازجمله شرایط آثار نمایش‌های جشنواره تئاتر استان بوده است و سه پیشکسوت تئاتر کشور و استان بازبینی نمایش‌ها را انجام داده‌اند.

زارع به ویژگی جشنواره تئاتر استان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه همه برنامه‌های فرهنگی باید واگذار شوند و واگذاری برنامه‌ها به انجمن‌های فرهنگی نیز صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: برگزاری جشنواره تئاتر استان مازندران به انجمن هنرهای نمایشی استان واگذارشده است و مقرر شد چهار مستند نیم‌ساعته از جشنواره نیز تهیه و پخش شود.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تصریح کرد: تجلیل از خانواده شهید مدافع حرم از برنامه‌های جشنواره بیست و هشتم تئاتر استان به شمار می‌رود.

مهم‌ترین رویداد تئاتری مازندران از امروز در ساری آغاز به کار می‌کند و پنج گروه نمایشی منتخب از بین ۱۴ گروه نمایشی راه‌یافته به بخش بازبینی، امروز و فردا برای مخاطبان و هیئت‌داوران روی صحنه می‌روند تا درنهایت نماینده یا نمایندگان مازندران برای معرفی به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در مراسم پایانی این جشنواره که روز دوشنبه همین هفته در سالن زنده‌یاد سلمان هراتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار می‌شود، معرفی شوند.