بر اساس گزارش عملکرد ایران در دوره ریاست بر جنش عدم تعهد تاکید شده است که ایران توانست در چارچوب‌های تعیین‌ شده، ضمن حفظ همبستگی و وحدت در درون جنبش، توان جنبش را مصروف انجام وظایف محتوای‌اش کند.

به گزارش ایسنا، در بخش‌هایی از گزارش عملکرد ایران در دوره ریاست بر جنبش عدم تعهد آمده است: جنبش عدم تعهد به طور عمده یک ‌نهاد سازمان ملل محور است. به این معنا که تقریبا همه فعالیت‌های آن در داخل سیستم ملل متحد و در نیویورک انجام می‌شود. جنبش در واقع از یک سو  ابزار هماهنگی مواضع بین اعضای جنبش در ارتباط با طیفی از همه موضوعات به استثنای موضوعات اقتصادی است و از سوی دیگر بازوی مذاکراتی کشورهای در حال ‌توسعه با کشورهای توسعه یافته است. کشورهای در حال ‌توسعه در داخل جنبش نخست مواضع خود را در حوزه‌هایی مثل حقوق بشر، حفظ صلح، خلع سلاح، امور حقوقی، اصلاح سازمان ملل و مسائل منطقه‌ای در بین خود هماهنگ می‌کنند و سپس می‌کوشند تا مواضع هماهنگ خود را در مذاکرات با کشورهای توسعه‌یافته پیش ببرند. سفیر ایران به عنوان رئیس دفتر همآهنگی در 4 سال محور انجام تمامی این فعالیت‌ها بوده است.

در این گزارش آمده است: تصمیم‌گیری در داخل جنبش از طریق اجماع صورت می‌گیرد و رای‌گیری در آن جایی ندارد. این روش تصمیم‌گیری ایجاب می‌کند که رئیس ناچار از انجام تلاشی بیش از حد معمول در هر مورد برای نزدیک کردن نظرات متعارض به یکدیگر و ایجاد اجماع بین طرف‌های ذی‌ربط شود، چراکه در صورت عدم اجماع، مذاکرات می‌تواند به شکست بیانجامد و چنین امری در عین حال شکستی برای ریاست دوره‌ای نیز محسوب می‌شود. از آن‌جا که هدف رئیس جنبش باید به طور عمده حفظ انسجام جنبش و اعتلای آن و جلوگیری از تشتت و اختلاف در آن باشد، تصمیم‌گیری با اجماع و بدون رای‌گیری مسوولیت مضاعفی را بر عهده روسای دوره‌ای جنبش می‌گذارد.

این گزارش می‌افزاید: رئیس جنبش به عنوان تسهیل‌کننده و هماهنگ‌کننده، وظیفه تلاش برای اجماع‌سازی در درون جنبش را دارد. عمل به این وظیفه مستلزم انعطاف‌پذیری، میانه‌روی و عدم اصرار بر مواضع ملی خویش است. رئیس جنبش باید هم‌چنین جنبش را در عرصه‌های مختلف و مواجهه با دیگر گروه‌بندی‌های بین‌المللی نمایندگی کند.

در بخش دیگری از ای تن گزارش آمده است: ایران توانست در چارچوب‌های تعیین‌ شده برای اداره یک نشست بین‌المللی به طور اعم و با توجه به محدودیت‌های جنبش عدم تعهد به طور اخص، ضمن حفظ همبستگی و وحدت در درون جنبش، توان جنبش را مصروف انجام وظایف محتوای‌اش کند و برای انجام این مهم فعالیت‌هایی به شرح زیر انجام شده است:

هماهنگی مواضع در داخل جنبش و مذاکره با کشورهای توسعه‌یافته بر مبنای مواضع هماهنگ

هماهنگی گروه‌های کاری پنج‌گانه جنبش و فراکسیون‌های جنبش در شورای امنیت و کمیسیون تحکیم صلح

ایفای وظیفه نمایندگی و سخنگویی جنبش از طریق ارائه نظرات جنبش در نهادها و مجامع بین‌المللی

تدوین، کسب اجماع و صدور بیانیه‌های دفتر هماهنگی جنبش که منعکس‌کننده نظرات جنبش در ارتباط با تحولات جاری است

برگزاری نشست وزیران علوم و تکنولوژی کشورهای عضو جنبش در تهران در آباد 1392

برگزاری نشست‌های ماهانه و نشست‌های فوق‌العاده و هماهنگی نشست‌های گروه‌های کاری و دو فراکسیون جنبش در شورای امنیت و کمیسیون تحکیم صلح

ریاست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد و هماهنگی فعالیت‌های آن

مذاکرات دوره‌ای با تروئیکای اتحادیه اروپا و انجام طیفی از اقدامات، ملاقات‌ها، مکاتبات، مصاحبه‌ها و امور دبیرخانه‌ای و لجستیک از جمله اقداماتی بوده است که ایران در چهار سال گذشته انجام داده

است.