نفس های تابستان به شماره افتاد و موج گردشگران برای سفر به روستاهای پرخاطره مازندران فزونی گرفته است.

 کندلوس، لاویج، یوش، آسیاب‌سر، بلیران، جواهر ده، جنب رودبار، دو هزار برسه، سه هزار درجان، زیارو، کردیچال، کلمه، کجور، میخ ساز، لاویج رییس‌کلا، کرچی، جوربند، شهر قدیمی آلاشت، آبشار دراسله وروستای ارات بن، هاره، الیمستان از جمله روستاهای هدف گردشگری مازندران به شمار می‌روند که در روزهای پایانی تابستان، مملو از مسافر شده است.

روستاهای مازندران از ارتفاعات تا دشت ها گسترده اند و فاصله شان با شهرها معمولاً اندک است، علاوه بر سبزی و خرمی و چشم اندازهای بدیع یخچالی، چمنزار و جنگل های مرتفع جلگه ای که از آن ها مجموعه زینتی و طبیعی کم نظیری در ایران ساخته، دارای کلکسیونی گران قیمت و غنی از فرهنگ بومی است که هر روز از ۳۶۵ روز سال، در هر منطقه و روستایی، می توان سراغ آیین و سنتی را گرفت.

میان روستایی و شهری مازندرانی، در خصلت های نرم خویی و غریب نوازی فرقی نیست و سکونت اقوام گوناگون ایرانی در این دیار سبز و حضور میلیون ها گردشگر طی سال در استان، موید این ادعاست.

روستاییان مهربان مازندران، به رقابت با هتل های مدرن آمده اند و قرار گذاشته اند با نان محلی، پیاله های عسل، ماست و سرشیر و کره و مربا و… پذیرای گردشگران باشند،  سفره های رنگینشان را پهن کنند و نگران طعم و مزه ای نباشند؛ که بی تردید «بادمجان قلیه»، «انار دون خورشت»، «آش ترش»، «آش دوغ»، «نازخاتون»، «هلی غورو» خوشمزه است.

آنها «چادر شب»، «چوخا»، «شولا»، «کوشیر»، «جاجیم»، جوراب و کلاه پشمی، شمد و سبدهای چوبی، زنبیل های حصیری، نمد، کوزه، ظروف سفالی، لاکی را آماده کرده اند تا انتخاب کنید و تردید نکنید.

مقصد اول کهنه ده

جاده دسترسی روستای کهنه ده بخش کجور از فراز و نشیب ها و گردنه های پوشیده از درختان و گونه های متنوع گیاهان جنگلی می گذرد اما خستگی راه به یکباره در انبوه سرسبزی جنگل و چشمه سارهای خنک و سردش به فراموشی سپرده می شود.

در ابتدای جاده دسترسی به  کهنه ده، وجود درختان راش و ممرز و گونه های دیگر جنگل هیرکانی تنوع زیبا به این روستا بخشیده است تا آنجا که با عبور از چندین سرچشمه خنک آب در کنار جاده، خاطر هر بیننده ای را مملو از آرامش و زیبایی می سازد.

در حالی که در پایین دست و مناطق شهری استان روزهای گرمی در حال بخار شدن است، لطافت هوای پاک و خنک در ارتفاعات ییلاقی و کوهستانی و روستایی باعث شده تا روستاها میزبان ورود مسافران زیادی به این مناطق باشند. سفر به روستا به روان انسان آرامش می‌دهد و با خاطرات صمیمی و زندگی در دل طبیعت، عواطف هر انسان را برمی‌انگیزد.

این روزها بسیاری با فرار از فضای گرم و ماشینی شهرها، بار سفر را به سمت روستاها و نواحی روستایی  می بندند تا این روستاها به عنوان خاستگاه طبیعت بکر و فرهنگ اصیل مامنی برای آرامش تعطیلات تابستانه باشند.

معاون گردشگری اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: گردشگری روستایی در ایران به‌عنوان بخشی از جاذبه‌های صنعت گردشگری در قالب بوم‌گردی و تجربه استفاده از اقامتگاه‌های روستایی فرصت مطلوبی است تا آداب و رسوم، جشن‌ها و اعیاد در روستاها و صنایع دستی، هنر، موسیقی، آوازهای محلی و فعالیت های کشاورزی و دامداری همچنان حفظ بماند.

مهران حسنی افزود: ساماندهی در اقامتگاه های بوم گردی و حفظ معماری خانه های روستایی و کومه ای هم باعث احیای آیین و آداب و رسوم و معماری بومی می شود و هم منجر به مهاجرت معکوس به روستا خواهد شد.

همزمان با روزهای پایانی تابستان، روستاهای مازندران صفای خاص خود را دارد، کافی است چند کیلومتری از شهر و هیاهوی زندگی شهری به سمت کوهپایه‌ها یا جلگه بروید تا پاییز برایتان رنگ و بوی تازه‌ای گیرد.

مقصد دوم روستای شورمست

مقصدمان بعدی روستای شورمست است، برای دیدنش باید هشت کیلومتر از سوادکوه دور شویم، دیوارهای کاهگی و سنگ‌فرش خیابان‌هایش، طبیعت بکر و رؤیایی در هوای پاییزی بیش از هر چیز جلب‌توجه می‌کند، اینجا پاییز، طلایی‌تر و هزار رنگ‌شده است.

شورمست با ۱۱۰ باب خانه مسکونی، یکی از روستاهای نمونه طرح هادی استان مازندران در هشت کیلومتری شهرستان سوادکوه واقع‌شده است، دیوارهای کاه‌گلی و سنگ‌فرش خیابان‌های این روستای کوهستانی جاذبه‌های خاصی را برای گردشگران ایجاد کرده است.

نوشیروانکلا از دیگر روستاهای نمونه و شاخص مازندران است که هنوز سایه ساخت‌وسازهای بی‌رویه بر آن سایه نیفکنده است، روستایی با دیوارهای یکدست کاه‌گلی از توابع شهرستان بابل که قدمت چهارصدساله دارد و در فصل پاییز نیز گردشگران را به خود می‌خواند.

دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران با اشاره به اهمیت بومگردی و گردشگری روستایی، به‌عنوان فرصتی برای رونق اقتصادی، بیان کرد: باید همه زیرساخت‌های اولیه فراهم‌شده و از سوی دیگر مردم منطقه با آیین‌های فراموش‌شده خود آشتی کرده و غذا، لباس، گویش، معماری منطقه و محله در کنار هم، حفظ و بازسازی شود.

مازندران روستاهای گردشگری فراوانی دارد که در روزهای پایانی تابستان مامن مسافران و گردشگران شده تا با سفر به این مناطق خاطره خوشی برای خویش رقم زنند

مهر