پس از تایید پزشک هیلاری کلینتون مبنی بر ابتلای وی به بیماری ذات الریه، شایعات زیادی درباره احتمال کناره گیری او از مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا شکل گرفته است.
«هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز یکشنبه به دلیل بدحالی مجبور شده مراسم بزرگداشت قربانیان حادثه یازده سپتامبر را ترک کند.
به گزارش آفتاب‌نیوز؛ پس از این اتفاق، پزشکان متخصص هیلاری کلینتون در بیانیه ای اعلام کردند که وی مبتلا به ذات الریه است.
نشریه «دیلی تلگراف» با انتشار گزارش درباره فضای به وجود آمده درباره سلامتی هیلاری کلینتون با یادآوری مواضع «دونالد ترامپ» نوشته است که اظهارات چند وقت اخیر ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره سلامتی هیلاری کلینتون رقیب دموکرات خود از سوی جریان رقیب نامزد میلیاردر همواره به عنوان «تئوری توطئه» نامگذاری می شده است.
اگر کلینتون از مبارزات انتخاباتی کنار‌ه‌گیری کند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟
اکنون پس از اتفاقات رخ داده در روز یکشنبه در مراسم قربانیان حوادث 11 سپتامبر و تایید پزشک خانواده کلینتون مبنی بر ابتلای هیلاری به بیماری ذات الریه ورق به نوعی به سمت نامزد جمهوریخواهان برگشته است.
برخلاف گفته های پزشک کلینتون مبنی بر مناسب بودن شرایط ریکاوری هیلاری، نگرانی ها درباره بیماری او را به شدت افزایش داده و سوالات بسیاری را درباره چرایی مخفی نگاه داشتن بیماری هیلاری کلینتون قبل از حوادث روز گذشته ایجاد کرده است.
پس از لغو شدن سفر هفته جاری کلینتون به کالیفرنیا و در هیاهوی تبلیغات مشاوران هیلاری برای جلوه دادن اوضاعی مناسب از نامزد خود، اکنون این سوال مطرح است که اگر هیلاری کلینتون به دلیل بیماری نتواند در رقابت های انتخابات رسیاست جمهوری شرکت کند چه اتفاق رخ خواهد داد؟
ورود دموکرات ها به قلمرو سیاسی مرموز
هیلاری کلینتون تنها در صورتی می تواند از انتخابات کناره گیری کند که شخصا تصمیم به این کار بگیرد و این موضوع ارتباطی با مرحله ای از انتخابات که در آن قرار داریم نیز ندارد.
اگر کلینتون از مبارزات انتخاباتی کنار‌ه‌گیری کند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟
به قول «دیوید شاستر» خبرنگار شبکه MSNBC آمریکا، سران حزب دموکرات می گویند که حزب وارد قلمرو سیاسی مرموزی شده است.
منابعی ناشناس می گویند حزب دموکرات ممکن است جلسه ای اضطراری برگزار کرده و درباره گزینه احتمالی برای جایگزینی هیلاری کلینتون تصمیم گیری کند. البته این اتفاق در حالی به وقوع می پیوندد که شخص هیلاری کلینتون تصمیم بگیرد از رقابت ها کناره گیری کند.
اگر هیلاری کناره گیری کند…
گفته می شود در صورت کناره گیری هیلاری کلینتون احتمالا «برنی سندرز» که در مرحله مقدماتی از وی شکست خورد و یا «جو بایدن» معاون اول «باراک اوباما» از گزینه های احتمالی حزب دموکرات برای جانشینی هیلاری کلینتون هستند.
بنابر قوانین حزب دموکرات «کمیته ملی» این حزب مسئول پرکردن جای خالی احتمالی نامزد خود در انتخابات ریاست جمهوری است. اعضای حزب در جلسه ای فوق العاده گرد هم آمده و شخصی که حائز اکثریت آرا شود به عنوان نامزد دموکرات ها معرفی می کنند.
طبق قوانین، توجه ویژه و خاصی چه برای «تیم کین» نامزد اصلی معاون اولی کلینتون و یا برنی سندرز نزدیک ترین رقیب وی برای تایید شدن به عنوان نامزد حزب دموکرات در نظر گرفته نمی شود. با این وجود اگر شخص دیگری به جای هیلاری کلینتون انتخاب شود تیم کین همچنان گزینه بالقوه معاون اولی کلینتون خواهد بود.
ماه های گذشته و پس از رسوایی مربوط افشای ایمیل های هیلاری کلینتون، از جو بایدن به عنوان گزینه احتمالی نامزدی حزب دموکرات ها نام برده می شد.
مشکلات جسمی کلینتون… آن سرفه ها
مشکلات جسمی کلینتون از سه سال قبل، یعنی زمانی که اعلام شد او زمین خورده و در ناحیه سر او لخته خون ایجاد شده، علنی شد. از آن زمان، شایعات متعددی در مورد وضعیت سلامت وی منتشر شده است. او بارها از حال رفته و در طول مناظرات و سخنرانی های عمومی نیز به دفعات دچار سرفه های ممتد شده است.
با این وجود در سال 2015 پزشک خانوادگی هیلاری وضعیت جسمانی وی را «عالی» توصیف و بر توانایی کامل هیلاری برای برعهده گرفتن پست ریاست جمهوری آمریکا تاکید کرد. بر طبق نظر پزشک تنها مشکل هیلاری کلینتون «پرکاری تیروئید» و «حساسیت فصلی» بوده است.
در هفته گذشته نیز سرفه های پیاپی کلینتون در جریان سخنرانی در کلیولند خبرساز شد. علت این موضوع از سوی کمپین وی «حساسیت فصلی» و از سوی خود هیلاری به دلیل «صحبت کردن های مکرر و طولانی مدت» عنوان شده بود.
ذات الریه هیلاری چقدر جدی است؟
ذات الریه در علم پزشکی به عفونت شش ها گفته می شود. در اغلب موارد این بیماری به دلیل عفونت باکتریایی پس از سرماخوردگی و یا ویروس آنفلوانزا بروز می کند. این بیماری اغلب افراد کم سن و سال و یا اشخاص مسن را هدف قرار می دهد.
دکتر «آمش آدالیا» استاد دانشگاه «پیتسبورگ» می گوید سرفه های پیاپی نشانه بارز بیماری ذات الریه است که به احتمال زیاد در مورد هیلاری کلینتون این موضوع صدق می کند.
با این حال پزشکان معالج کلینتون شرایط ریکاوری نامزد دموکرات ها را «بسیار مناسب» ارزیابی کرده اند.
با وجود اینکه اتفاقات روز یکشنبه می تواند مورد بهره برداری جناح رقیب قرار گیرد اما «باد جکسون» یکی از استراتژیست های حزب دموکرات معتقد است که صدور بیانیه پزشک خانوادگی کلینتون درباره وضعیت جسمانی وی اقدامی درست بود که از دامن زدن به شایعات بیشتر جلوگیری می کند.
بهره برداری های میلیاردر جمهوریخواه
پس از اتفاقات چند وقت اخیر و بروز شایعاتی درباره وصعیت جسمانی هیلاری کلینتون، «دونالد ترامپ» قصد دارد از وضعیت به وجود آمده نهایت استفاده را ببرد. علاوه بر رسوایی ایمیلی کلینتون که همواره مورد انتقاد ترامپ بوده اکنون وضعیت سلامتی نامزد دموکرات نیز مورد توجه رقیب وی قرار گرفته است. ترامپ چند روز قبل رسانه ها را نیز از توجه نکردن به وضعیت سلامتی کلینتون و البته رسوایی ایمیلی وی مورد انتقاد قرار داده بود.
با این حال، در طول هفته های گذشته علاوه بر کلینتون از ترامپ نیز خواسته شده بود تا اطلاعاتی را درباره وضعیت پزشکی خود به رسانه ها ارائه دهد.
پس از مدتی، پزشک دونالد ترامپ در بیانیه ای کوتاه وضعیت سلامتی ترامپ را «فوق العاده» توصیف و از او به عنوان «تندرست ترین فرد دارای صلاحیت ریاست جمهوری» یاد کرد.
شایعات بیماری ها در کمپین های انتخاباتی
براساس گزارش فارس؛ در سال های گذشته، «رونالد ریگان»، «باب دُل» و سناتور «مک کین» که در اردوگاه جمهوریخواهان حضور داشتند نیز درباره وضعیت جسمانی خود مورد سوال قرار گرفتند. مک کین که رقابت انتخاباتی سال 2008 را به «میت رامنی» واگذار کرد گزارشی 1173 صفحه ای راجع به وضعیت سلامتی خود به خبرنگاران ارائه داد تا آن ها را از سلامتی خود مطمئن کند.