رئیس فدراسیون فوتبال با ارسال نامه ای به ویندزور جان، دبیر کل کنفدراسیون فوتبال آسیا نکاتی را درباره برگزاری مسابقات بین المللی به میزبانی ایران مطرح کرد.

به گزارش فدراسیون فوتبال، پس از ارسال نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا به ایران مبنی بر بررسی درخواست ایران در کمیته مسابقات AFC، مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به  نامه‌ای که در تاریخ ۵ سپتامبر ۲۰۱۶ (دوشنبه ۱۵ شهریورماه) از سوی AFC در رابطه با برگزاری مسابقات بین‌المللی در جمهوری اسلامی ایران ارسال شده بود، اعلام کرد: “ما تاکید داریم کلیه مسابقات  باید به میزبانی ایران برگزار شود.”

بر همین اساس، فدراسیون فوتبال موارد زیر را در رابطه با عدم پذیرش برگزاری مسابقات بین المللی ایران در کشور سوم را به شرح زیر اعلام کرد:

۱ – تصمیم محرومیت از میزبانی فدراسیون و باشگاه‌ها در مسابقات خانگی و یا مسابقه در زمین بی‌طرف می‌بایست از سوی کمیته انضباطی اتخاذ شود. در نتیجه، اجبار کشوری به برگزاری مسابقات خانگی در خارج از کشور در حیطه اختیارات کمیته مسابقات AFC نیست. علاوه بر این همانگونه که قبلاً بارها توسط فدراسیون فوتبال اعلام شد و در میزبانی‌های کشور جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین المللی مشهود است که کشور ایران  برای تمامی کشورها از امنیت کافی و کامل برخوردار است و هیچ‌گاه در داخل کشور با کوچکترین مشکل امنیتی روبه رو نبوده‌ایم.

۲ – با توجه به ماده ۳ از اساسنامه AFC “کنفدراسیون فوتبال آسیا در کلیه مسائل سیاسی و مذهبی بی‌طرف است. ” بر همین اساس همانگونه که از این عبارت کاملاً مشخص است، الزام تیم‌ها برای بازی در زمین بی‌طرف یک تصمیم کاملاً سیاسی است و به AFC توصیه می‌کنیم به اساسنامه خود احترام گذاشته و با توجه با اساسنامه مربوط به کنفدراسیون فوتبال آسیا از ورود به مسائل سیاسی جلوگیری کند. در نتیجه از آن‌جایی که ایران از تمامی معیارهای برگزاری مسابقات بین المللی شامل مسائل امنیتی برخوردار است، فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران هیچ تصمیمی مبنی بر برگزاری مسابقات خانگی خود در خارج از جمهوری اسلامی ایران را نمی‌پذیرد و چنانچه این تصمیم اتخاذ شود، آن را نخواهیم پذیرفت. مجدداً تاکید می‌کنیم اگر کشور یا فدراسیونی مشکلی همانند ممنوعیت سفر به جمهوری اسلامی ایران را دارد (با توجه به دخالت مسائل سیاسی دولت خود در ورزش که کاملاً متناقض با اصل استقلال فدراسیون‌ها است و همچنین اساسنامه فیفا را نقض می‌کند)، این تنها مشکل آنها بوده و ما نباید متضرر از مشکلات داخلی سایر کشورها باشیم.

در پایان نامه فدراسیون فوتبال ایران به دبیر کل کنفدراسیون فوتبال آسیا، آمده است: به شدت تاکید می‌کنیم که نه تنها AFC (شامل کمیته مسابقات، کمیته انضباطی و سایر کمیته‌ها) مرجع تصمیم گیرنده در این رابطه نیستند، بلکه هیچ سازمان یا بدنه ورزشی دیگری نمی‌تواند به‌خاطر مسائل سیاسی، کشوری را مجبور به مسابقه در زمین بی‌طرف کند.

در پایان، فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌دارد که موضع این فدراسیون در زمینه میزبانی مسابقات بین‌المللی در ایران غیر قابل تغییر و حق مسلم این کشور است که باید به آن کاملا احترام گذاشته شود.