به منظور معرفی ظرفیت های راه آهن و جلب حمایت نمایند گان مجلس شورای اسلامی در ایجاد موقعیت های اقتصادی و استفاده  حداکثری از ظرفیت های راه آهن شمال ،جلسه مشترکی میان مدیر کل راه آهن شمال و نماینده مردم قائمشهر،جویبار ،سوادکوه،سیمرغ و سوادکوه شمالی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه آهن شمال در این جلسه مدیر کل راه آهن شمال بیان کرد: امروزه، رشد اقتصادی در هر کشور رابطه تنگاتنگی با شبکه حمل و نقل دارد.گران پاشا افزود: سهم حمل و نقل ریلی از 2/10 درصد در سال 93به 7/11درصد در سال 94 رسید که این نشان از رشد جابجایی بار توسط راه آهن دارد.مدیر کل راه آهن شمال با اشاره به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم در حوزه وزارت راه و شهرسازی که بر اولویت بخش ریلی و توجه به حوزه های راهبردی حمل و نقل تاکید شده است و نیز دورخیز دولت برای توجه ویژه به  حمل و نقل ریلی و ترانزیت در برنامه ششم توسعه ،چشم انداز خوبی برای رشد و توسعه صنعت حمل و نقل ریلی پیش بینی کرد.گران پاشاحق دسترسی فعلی را برای رشد حمل بار بالا دانست و گفت:یکی از راههای افزایش حمل بار در حمل و نقل ریلی کاهش حق دسترسی است و در این زمینه دولت باید با حمایت از کاهش حق دسترسی مقدمات ایجاد تعادل حق دسترسی در شیوه های مختلف حمل و نقل را فراهم آورد.وی استفاده از معافیت مالیاتی سرمایه گذاران راه آهن را راه دیگری برای افزایش حمل بار خواند و افزود : با ایجاد اینگونه امتیازات  برای سرمایه گذاران می­توان زمینه استقبال سرمایه گذاران در این صنعت رو به رشد را فراهم آورد. در سالهای اخیردر کشور ما اهمیت حمل و نقل ریلی بیش از پیش نمود یافته است. در حال حاضر نیازهای کشور­ دربخش ریلی بسیار بالا است وباید با دیدگاه کلان در این زمینه سرمایه‌گذاری شود. دولت یازدهم نگاه ویژه‌ای نسبت به راه آهن داشته و اقدامات زیربنایی خوبی را در زمینه حمل و نقل ریلی انجام داده است.البته نباید فراموش کنیم که این اقدامات با توجه به کاهش قیمت نفت وتحریم ها انجام شده و جای تقدیر دارد.  وی ادامه داد: با توجه به افزایش ترافیک ،آلودگی هوا  و … که باعث کاهش شاخص کیفیت زندگی  در شهرها می­شود، مسئله افزایش خطوط ریلی و ایستگاههای راه آهن شهری و در آینده اتصال به ایستگاههای مترو مطرح می­شود  و در این زمینه باید شهرداری‌ها با راه‌آهن همکاری کنند یا درزمینه توسعه قطارهای حومه‌ای باید مسئولین استان به کمک راه‌آهن بیایند، در این زمینه با چالش‌هایی مواجهیم که به تعامل مسوولان استان‌ نیاز داریم تا راه‌آهن بین‌شهری را به داخل شهرها بسط دهیم. بنابراین همزمان با توجه دولت به افزایش اعتبارات در بخش ریلی، باید همکاری‌های لازم بین شهرداری‌ها و مسوولان استانی با راه‌آهن افزایش یابد تا درکنار توانمندی خدمات حمل و نقل از ظرفیت های موجود و ممتاز جغرافیایی مانند وجود بنادر امیرآباد و بندر نوشهر در استان مازندران، برای پاسخگویی به نیازهای اقتصاد کشور، به ارائه‌ی خدمات حمل و نقل به دیگر کشورها از طریق ترانزیت بار و مسافر اقدام کنیم تا با گسترش حمل و نقل ریلی خصوصا در بخش ترانزیت شاهد کاهش وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای حاصل از فروش نفت، ایجاد رونق در زنجیره‌ی صنعت حمل و نقل، ایجاد  اشتغال پایداردر کشور باشیم.

درادامه این جلسه نماينده مردم شهرهاي قائمشهر،جویبار ،سوادکوه،سیمرغ و سوادکوه شمالی ضمن تشکر از اقدامات بعمل آمده مسئولان راه آهن شمال در چند سال اخیر برای ارائه خدمات به شهروندان و نيز رفع مشکلات آنان گفت:باید با همکاری مجلس و دولت سرمایه گذاری در راه آهن حمایت شود تا شاهد رشد این صنعت بعنوان یکی از راه های کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی باشیم .ادیانی با اشاره به استفاده و توجه کشورهای پیشرفته به راه آهن بیان داشت :باید با بررسی کارشناسانه به ارائه پیشنهادات و راهکارهایی که به رفع مشکلات حوزه حمل و نقل کمک می­کند بپردازیم و منطبق با نیازهای اقتصادی و اجتماعی جامعه از آن بهره برداری کنیم.این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود:نمایندگان مجلس نیز آماده حمایت از طرح های دولت برای حمایت از رشد این صنعت در کشور هستند و نظر مساعدی در حمایت و تصویب طرح هایی که باعث شکوفایی صنعت حمل و نقل ریلی در کشور می­شود دارند.وی ادامه داد: باید از ظرفيت هاي موجود در استان وهمچنین کميسيون هاي مختلف مجلس شوراي اسلامي براي گسترش و توسعه حمل و نقل ريلي استان مازندران و رفع مشکلات گذرگاهها و ساکنان حاشيه خط آهن مخصوصا شهرهاي قائمشهر،سوادکوه و ساري استفاده نمود. ادیانی با اشاره به اينکه مسئولين براي افزايش رفاه مردم  بايد دغدغه داشته باشند خاطر نشان کرد: تمامي تلاش خود را براي پیگیری مسائل و مشکلات مطرح شده خصوصا تسریع دراحداث ساختمان جديد ايستگاه راه آهن قائمشهر بکار خواهم بست.