مراسم افتتاحیه بازی های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو در حالی در ورزشگاه ماراکانا برگزار شد که کاروان ایران با پرچمداری عشرت کردستانی که لباس احرام بر تن داشت رژه رفت.
مراسم افتتاحیه بازی های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو از ساعت ۱۸ به وقت محلی آغاز شد و پس از انجام برنامه های ویژه ورزشکاران کشورهای مختلف از مقابل جایگاه رژه رفتند.
در فاصله دو ساعت مانده تا آغاز مراسم، ظرفیت ورزشگاه تکمیل شد.
در حالی که قرار بود مراسم افتتاحیه از ساعت ۲۰ آغاز شود و سپس ورزشکاران کشورهای مختلف در ورزشگاه رژه بروند، برنامه های ویژه مراسم از ساعت ۱۸ آغاز شد و یک ساعت بعد رژه ورزشکاران نیز شروع شد.
رژه کاروان ایران نسبت به دوره های قبل با یک اتفاق ویژه همراه بود. عشرت کردستانی پرچمدار کاروان ایران در حالی که لباس احرام پوشیده بود جلوتر از کاروان ۱۱۱ نفره جمهوری اسلامی ایران وارد ورزشگاه شد و به همراه سایر پارالمپیکی های ایران مورد تشویق شدید تماشاگران قرار گرفت.
برای هر کاروان یک تکه از پازلی بزرگ طراحی شده بود که در یک سمتش نام آن کشور و در سمت دیگرش چهره تعدادی از ورزشکاران که قسمتی از یک پازل بزرگ بود حک شده بود. پس از رژه کاروان برزیل که با تشویق شدید تماشاگران حاضر در ورزشگاه همراه بود، این پازل تکمیل شد که در نهایت به شکل یک قلب درآمد و بلافاصله مراسم آتش بازی در ورزشگاه انجام شد. پیام این دوره از بازی ها در قالب این قلب اینگونه اعلام شد: “قلب هیچ محدودیتی نمی شناسد”.
زهرا نعمتی، حمید مهرزاد، بلندقدترین مرد ایران و عضو تیم ملی والیبال نشسته و همچنین سیامند رحمان قوی‎ترین فرد پارالمپیکی جهان در طول رژه ایران مورد توجه رسانه‎ها قرار گرفتند.
یکی از ورزشکاران کشور بلاروس در حمایت از ورزشکاران روسیه که از حضور در این بازی ها محروم شده اند، در رژه کشور خود با پرچم روسیه وارد شد.
هنگام ورود کاروان سوریه که تعدادشان کم بود تماشاگران به طور ویژه ای این کشور جنگ زده را تشویق کردند. همچنین علاوه بر برزیل، سایر کشورهای قاره آمریکای جنوبی نیز با حرارت خاصی تشویق شدند.
” ویک مونیس” برزیلی کارگردانی این مراسم را بر عهده داشت و مجسمه‌ساز آمریکایی ” آنتونی‌ هاو” مشعل این بازی‌ها را که طرحی مشابه مشعل المپیک دارد، طراحی کرده بود.
” سیلویا ایمونیو” مدیریت تیمی ۱۰۰ نفره را بر عهده داشت که مسئولیت آن‌ها آماده کردن ۲۵۰۰ دست لباس رنگی برای مراسم افتتاحیه بود.
در این مسابقات بیش از ۴ هزار ورزشکار  در ۲۳ رشته با هم  رقابت می‌کنند و در مجموع ۵۲۸ مدال توزیع خواهد شد که از این میان ۲۲۶ مدال به زنان، ۲۶۴ مدال به مردان و ۳۸ مدال در رشته‌های میکس، توزیع می‌شود. از ۲۳ رشته حاضر در این مسابقات، دو رشته پاراکانو و  پاراترایتالون ( مسابقات سه گانه) نیز اولین‌بار است که به مجموع رشته های پارالمپیک افزوده می‌شوند.
برای اولین‌بار است که یک کشور از آمریکای جنوبی میزبان مهم ترین رویداد ورزشی افراد دارای معلولیت در جهان است و برای این اتفاق مهم ۲۰ ورزشگاه در ۴ نقطه از شهر ریو در نظر گرفته شده است.
به گزارش ایسنا، زمانی که کریون در پیامش از دولت برزیل برای همکاری در برگزاری این بازی ها تشکرد کرد تماشاگران برزیلی به نشانه اعتراض به دولت کشورشان چند ثانیه کریون را هو کردند اما در ادامه و زمانی که او با زبان پرتغالی از آنها تشکر و از مردم ریو تشکر کرد بارها او ر تشویق کردند.