عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در اظهاراتی گفت: «ایران باید تصمیم بگیرد، آیا قصد جنگ دارد یا نه؟ کنار آمدن با ایران در منطقه، غیرممکن است و ایران به قوانین بین‌المللی احترام نمی‌گذارد.» این چندمین بار طی دست‌کم یک هفته اخیر است که عادل الجبیر، به‌شدت به ایران حمله می‌کند. الجبیر که به اظهارات ضدایرانی خود معروف است؛ در جدیدترین موضع‌گیری خود با بیان اینکه ایران به قوانین بین‌المللی احترام نمی‌گذارد، مدعی شد ایران با حمایت از بشار اسد در سوریه، حزب‌الله در لبنان و حوثی‌ها در یمن، به قوانین بین‌المللی اعتنا ندارد و باید در سیاست‌های خود تغییر ایجاد کند. جبیر ایران را متهم کرد که در پسِ برخی از عملیات‌هایی که امنیت ملی کشورهای منطقه را تهدید می‌کنند، حضور دارد. الجبیر با بیان این ادعا که شاهد هیچ تغییری در سیاست‌های ایران نیستیم، ایران را به تلاش برای ارسال تسلیحات به مخالفان در بحرین، کویت و عربستان سعودی متهم کرد.

هدف جبیر از بیان این اظهارات چیست؟ آیا امکان حمله نظامی از سوی عربستان به ایران وجود دارد؟

عربستان می خواهد ایران اظهارات نظامی کند
حسین رویوران کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با فرارو گفت: «عربستان در شرایطی نیست که بتواند اقدامی نظامی علیه ایران انجام دهد و اساسا توان و قدرت نظامی عربستان با ایران قابل مقایسه نیست.»

وی ادامه داد: «عربستان اکنون در جنگ مقابل یمن که کشوری کوچک در منطقه است درمانده است چه برسد به اینکه بخواهد در مقابل ایران قد علم کند. به نظر من وزیر خارجه عربستان به این دلیل چنین اظهاراتی بیان می کند تا بتواند عربستان را دارای جایگاه در منطقه نشان دهد و این کشور را قدرتمند جلوه دهد وگرنه عربستان حتی کشوری مستقل هم محسوب نمی شود و بدون اجازه آمریکا آب نمی خورد.»

رویوران در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است هدف عربستان از این اظهارات تحریک ایران باشد؟، گفت: «هدف عربستان از بیان صحبت های تحریک آمیز علیه ایران این است که بتواند واکنش برخی مقامات در ایران را برانگیخته و آنها اظهاراتی نظامی بیان کنند تا بدین طریق عربستان در بوق و کرنا کند که از سوی ایران تهدید می شود و حمایت بیشتر آمریکا از خود را طلب نماید.»

وی ادامه داد: «در واقع عربستان به دنبال این است که از اجرای توافق برجام جلوگیری کند و برای رسیدن به این هدف باید روابط میان ایران و آمریکا را تیره نماید. لذا به نظر من بهتر است مقامات ایران خیلی به اینگونه اظهارات عربستان واکنش نشان ندهند چراکه در مثل نیز آمده که جواب ابلهان خاموشی است.»

حمله عربستان به ایران بعید است
اما حسین شیخ الاسلام مشاور وزیر خارجه در گفتگو با فرارو گفت: «ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی قصد هیچگونه جنگی با هیچ کشوری را نداشته است و عامل اصلی تمام جنگ های تحمیل شده به منطقه، شاهنشاهی سعودی بوده است. به عبارت دیگر تحمیل جنگ صدام به ایران که بعدها سعودی ها اعتراف کردند دهها میلیارد دلار به وی کمک کردند و امروز جنگ سوریه، یمن و جنگ عراق زیر سر شاهنشاهی سعودی بوده است.»

شیخ الاسلام درباره علت راه انداختن جنگ در منطقه از سوی سعودی ها گفت: «علت آن واضح است. نظامی که به ملت خود متکی نیست قصد دارد با ایجاد جنگ داخلی مشکلات داخلی خود را رفع کند. پادشاه جدید عربستان با این هدف که زنجیره سنتی جایگزینی ولیعهد در عربستان را بشکند و پسر خود را خیلی زود پادشاه کند به ایجاد مشکلات خارجی می پردازد تا درگیری های داخلی را سرکوب کند.»

وی افزود: «با این حال عربستان اکنون در تمام ماجراجویی های منطقه ای خود شکست خورده است و علی رغم هزینه های هنگفتی که انجام داده نتواسته به اهداف خود برسد.»

شیخ الاسلام در پاسخ به این سوال که آیا احتمال حمله نظامی عربستان (ولو در حد محدود) به ایران وجود دارد؟، گفت: «اصلا چنین احتمالی وجود ندارد. ایران یک سیاست دفاعی خیلی منطقی با راهنمایی های مقام معظم رهبری برای دفاع نظامی از انقلاب طراحی کرده است که در نهایت کم خرجی بیشترین بازده را دارد و آن تکیه به موشک است.»

وی با بیان اینکه این توانایی در مناقشه حزب الله و اسرائیل جواب داده است افزود: «این توانایی بسیار تاثیرگذار است و طرف مقابل را پشیمان می کند و تاثیر آن بسیار سریع است. یمن نیز از این به بعد در چنین مسیری حرکت خواهد کرد و عربستان باید خیلی احتیاط کند که دیگر اشتباهی راهبردی در یمن انجام ندهد.»

وی ادامه داد: «بنابراین بعید است که عربستان چنین حماقتی انجام دهد و به ایران حمله کند و حتی اگر چنین قصدی داشته باشد آمریکا چنین اجازه ای به این کشور نمی دهد.»

وی افزود: «از آنجا که آمریکا امنیت اسرائیل را امنیت خود تعریف کرده است و ایران با بیش از 100 هزار موشکی که در غزه، لبنان و سوریه دارد می تواند هرگونه تجاوزی را به سرعت پاسخ دهد، بعید است که آمریکا اجازه هرگونه اشتباهی را به عربستان بدهد و منطقه را به آتش بکشاند.»

فرارو