تولید ماهی در قفس

مدیرعامل موسسه جهاد نصر با تاکید بر توسعه آبزی‌پروری در کرانه دریایی شمال و جنوب ایران گفت: براساس افق ۱۴۰۴ بالغ بر ۸۰ هزار تن ماهی در قفس در آبهای دریایی کشور تولید می‌شود.

 یدالله شمایلی ظهر امروز در نشستی خبری با اصحاب رسانه مازندران در محل مجتمع آبزی پروری شهید خلیل پرویزی جویبار اظهار داشت: موسسه جهاد نصر موسسه عمومی غیردولتی بوده است و در حوزه پروژه‌های بزرگ کشاورزی در ایران فعالیت دارد.

وی افزود: احیا اراضی دشت‌های ایران هدف اصلی موسسه جهاد نصر در ایلام و خوزستان برنامه‌ریزی شده است.

مدیرعامل جهاد نصر با اشاره به اینکه با هدف توسعه آبزی پروری طرح پرورش ماهی در قفس در دریای شمال و جنوب ایران اجرایی شده است تصریح کرد: با وجود 5800 کیلومتر ساخل دریایی در کشور، امکان تولید یک میلیون تن ماهی پرورش به روش قفس اجرایی شده است.

شمایلی با بیان اینکه تامین امنیت غذایی، پیشگیری از صید بی رویه، تولید با کیفیت، اشتغال پایدار، توسعه صادرات غیرنفتی و ارزآوری، استفاده ارزان از آب دریا از اهداف اصلی طرح پرورش ماهی در قفس است افزود: وزارت جهاد کشاورزی در برنامه ششم توسعه، تولید 200 هزار تن پرورش ماهی در قفس را در دریای شمال و جنوب برنامه‌ریزی کرده است.

وی با اعلام اینکه اشتغال مستقیم طرح توسعه آبزی پروری پرورش ماهی درقفس بالغ بر شش هزار و 340 نفر است گفت: اولویت اصلی شرکت جهاد نصر در طرح پرورش ماهی، استفاده از نیروهای بومی است.

مدیرعامل جهاد نصر با بیان اینکه 10 هزار میلیارد ریال سرمایه برای ایجاد زیرساخت‌های پرورش ماهی در قفس در کشور نیاز است افزود: 38 هزار و 272 میلیارد ریال برای تکمیل مراحل پرورش ماهی در قفس در اقصی نقاط کشور نیاز است.

وی با اشاره به اینکه گسترش جغرافیایی مراکز پرورش ماهی به روش قفس در دریا در خواجه نفس گلستان، لاریم جویبار، نوشهر، کیاشهر گیلان نصب شده است افزود: این سازه در جنوب ایران منطقه چابهار برنامه‌ریزی شده است.

شمایلی از اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در دریاچه سدها خبر داد و گفت: این طرح در دریاچه سدهای کارون 3 و 4، مروک، دویرج، مارون، تنگ حمام، زبویه، کلابر نصب شده است.

وی بیان کرد: مراکز پرورش ماهیان خاویاری در خواجه نفس گرگان، لاریم گلستان، رضوانشهر و چابکسر گیلان و بهبان پرورش داده شده است.

تسنیم