همزمان با انتشار اخباری از نزدیک شدن روسیه و آمریکا به توافق درباره شهر حلب، نماینده آمریکا در مذاکرات سوریه از برخی جزئیات این توافق پرده برداشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز، «مایکل راتنی» فرستاده آمریکا به مذاکرات سوریه اعلام کرد که براساس توافق جدید این کشور با روسیه شمال حلب به منطقه عاری از سلاح تبدیل خواهد شد.

وی گفت، مفاد توافق میان روسیه و آمریکا همچنین در بردارنده این است که روسیه نظام سوریه را مجاب کند تا از بمباران مناطق تحت کنترل شورشیان سوری در شمال این کشور خودداری کند.

نماینده دولت آمریکا در مذاکرات سوریه همچنین گفت که دو طرف توافق کرده‌اند که نیروهای دولت سوریه از مسیرهای امداد رسانی در شمال حلب عقب نشینی کنند تا کمک‌رسانی به این مناطق آغاز شود.

آنگونه که نماینده آمریکا می‌گوید، آنها با روسیه توافق کرده‌اند که آتش‌بس در سراسر سوریه برقرار شود و تمرکز در این مرحله بر امدادرسانی به حلب باشد.

پیشتر منابع آمریکایی و روس از نهایی شدن توافق برسر سوریه خبر داده و گفته بودند که این توافق ظرف امروز یا فردا اعلام می‌شود.

در همین حال مایکل راتنی در نامه‌ای به مورخ سوم سپتامبر به اپوزیسیون مسلح گفته است، توافقی بر سر سوریه مورد بحث ایالات متحده آمریکا و روسیه قرار گرفته و شامل یک آتش‌بس در سطح کشوری و تمرکز روی ارسال کمک به حلب می‌شود و احتمالا این مساله به زودی اعلام می‌شود.

به گفته این مقام، چنین توافقی روسیه را موظف می‌کند تا جلوی هواپیماهای دولت سوریه را در بمباران مناطق تحت کنترل اپوزیسیون بگیرد و طبق آن، نیروهای دمشق باید از یک مسیر تدارکاتی اصلی در شمال حلب عقب‌نشینی کنند. در عوض، ایالات متحده آمریکا با روسیه در مبارزه علیه القاعده هماهنگ خواهد شد. در این نامه توضیحات بیشتری در این رابطه داده نشده است.

مایکل راتنی در ادامه این نامه نوشته است که شورشیان سوری باید به منظور اجرایی شدن این توافق همکاری کنند.