تندباد ۱۳۰ کیلومتری مازندران باعث شد سقف‌ خانه‌های زیادی در استان از بین برود و خسارت‌هایی نیز به زیرساخت‌ها وارد شود.

 مهر – طوفان با سرعت ۹۰ تا ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت مازندران تراژدی بی‌خانمانی را در ۱۰۹ روستای استان تکرار کرد غصه‌ای بر قصه مردمان این دیار افزون کرد.

خانوارهایی که شب را به سحر رساندند اما صبحگاهان دیدند که باد سقف خانه‌هایشان را با خود برده است و اکنون چشم‌به‌راه حمایت دولت هستند.

تندباد شدید با سرعت بین ۹۰ تا ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت بامداد امروز استان مازندران را درنوردید. بیشترین تندباد با سرعت ۱۳۰ کیلومتر در شهرستان قائم‌شهر ثبت‌شده که البته لحظه‌ای بوده است، شدت این تندباد، که از ساعت ۴ بامداد امروز از سمت غرب مازندران شروع شد، در شهرهای آمل ۹۴ کیلومتر، نوشهر ۶۵ کیلومتر، قائم‌شهر ۱۳۰ کیلومتر و ساری  ۸۰ کیلومتر بر ساعت ثبت‌شده است.

تخریب پوشش سقف از یکسو، قطع برق و آب برخی نواحی و مناطق آسیب‌دیده از سوی دیگر تعطیلات ناخوشایندی را برای مردم مناطق مازندران رقم‌زده بود.

بیشترین خسارت‌های تندباد مربوط به شهرستان قائم‌شهر بود و از آن می‌توان به کانون توفان نام برد و فقط در شهر ارطه، پوشش سقف ۷۰ واحد مسکونی دچار آسیب شده است

بیشترین خسارت‌های تندباد مربوط به شهرستان قائم‌شهر بود و از آن می‌توان به کانون توفان نام برد و فقط در شهر ارطه، پوشش سقف ۷۰ واحد مسکونی دچار آسیب شده است.

قاسم پور رئیس بنیاد مسکن قائم‌شهر بابیان اینکه پنج اکیپ برای شناسایی واحدهای آسیب‌دیده اعزام‌شده استفاده می‌گوید: تاکنون ۱۸ روستا براثر حادثه تندباد دچار آسیب و خسارت شده‌اند.

وی  می‌گوید: هزار و ۲۳۰ واحد مسکونی از صفرتا ۱۰۰ درصد، ۳۶۲ واحد از ۶۰ تا ۱۰۰ درصد و ۵۳۲ واحد از ۳۰ تا ۶۰ درصد دچار خسارت و آسیب شدند.

قطعی برق از دیگر مشکلاتی است که تندباد با خود به ارمغان آورده است و اکیپ‌های برق مازندران به همراه گروه‌های اعزامی از استان‌های سمنان و گیلان نیز از شروع حادثه پای‌کار آمدند تا روشنایی دوباره را به خانه‌های مردم بازگردانند.

محمد امیری رئیس اداره برق قائم‌شهر بابیان اینکه وسعت خرابی خیلی زیاد و گستردگی شبکه زیاد است می‌گوید: تا ظهر جمعه کارشناسانی مناطق آسیب‌دیده پایان یافت.

وی بابیان اینکه شهرستان ۴۸ فیدر ۲۰ کیلوولت دارد که باید فعال شود و سپس سراغ ترانس‌ها رویم افزود: ۱۶۰ هزار مشترک در شهرستان وجود دارد اما عمق فاجعه زیاد است و ۵۰ تیر برق شکسته و ۲۰۰ نقطه خرابی اعلام کردیم.

۷۰ درصد خطوط قائمشهر برق دار شدند

وی با عنوان اینکه تا شامگاه ۷۰ درصد خطوط ۲۰ کیلولت شهری برق‌دار شدند، یادآور شد: کار برق‌رسانی تا ظهر شنبه طول می‌کشد و گروه‌هایی نیز از شهرستان‌های گلوگاه و بهشهر اعزام شدند و قرار است از سمنان و گیلان نیز اعزام شوند.

فرماندار قائم‌شهر نیز بابیان اینکه هنوز برآورد دقیقی از خسارت‌ها نشده است عنوان کرد: تندباد با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت قائم‌شهر را درنوردید و این شهرستان کانون توفان و خرابی‌ها بوده است.

مهدی محمدی در گفتگو با  اشاره به اینکه نان، آب و برق عمده مشکل خسارت دیدگان بوده است افزود: از شهرستان‌های اطراف از ساری و بابل شش هزار قرص نان و دو هزار قرص نان نیز از سیمرغ ارسال‌شده است.

غلامعلی فخاری معاون هلال‌احمر مازندران نیز با اشاره به توزیع دو هزار و ۴۱ کیلوگرم نایلون بین حادثه دیدگان گفت: ۱۲ تیم عملیاتی از شهرستان‌های هم‌جوار نیز به قائم‌شهر اعزام‌شده‌اند.

تندباد به بخش گاز و مخابرات مناطق مختلف مازندران نیز آسیب زد و در شهرستان قائم‌شهر در ۴۴ نقطه دکل مخابرات به دلیل نداشتن برق دچار مشکل شده است.

تلاش گسترده برای رفع خاموشی های برق

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران که از دقایق اولیه بروز بحران و تندباد با حضور میدانی در شهرستان‌های مختلف اقدام به بررسی خسارت‌ها کرده بود نیز در حاشیه بازدید میدانی از مناطق آسیب‌دیده مازندران به خبرنگار مهر بابیان اینکه تندباد شدید خسارت‌های گسترده‌ای را به شبکه‌ها و خطوط انتقال و توزیع برق استان وارد کرده است گفت: این حادثه سبب قطع برق ۵۰ درصد مشترکان شده بود که با تلاش همکاران و اعزام گروه‌هایی از سایر استان‌ها تاکنون برق ۲۵ درصد مشترکان وصل شده است و تلاش برای برق‌دار شدن باقی مشترکان ادامه دارد.

وی اظهار داشت: این حادثه سبب پارگی سیم‌ها، شکستگی و سقوط تیر برق و خسارت‌های دیگری در حوزه برق استان شده است.

شهابی ادامه داد: بیشترین خسارت‌ها در شهرهای بابل، قائم‌شهر و ساری گزارش‌شده و تلاش برای رفع مشکلات ادامه دارد.

محمد تقی عباسپورفرماندار بابل نیز گفت: تندباد به سه هزار واحد مسکونی در هفت شهر و شش بخش ۱۵ میلیارد تومان خسارت زد، همچنین به هزار واحد تجاری ۲.۵ میلیارد تومان، به ۶۰ واحد آموزشی، بهداشتی و ورزشی دو میلیارد تومان آسیب زده است.

تندباد بامداد جمعه مازندران به بیش از ۵۰ واحد مسکونی در ۹ روستای بخش مرکزی و سرخ‌رود خسارت وارد کرده است.

تندباد غرب مازندران که بیش از ۹۰ کیلومتر در ساعت در محمودآباد سرعت داشت براثر واژگونی درختان و سقوط بر روی خطوط انتقال شبکه برق و پارگی سیم‌ها موجب قطعی برق در ساعات اولیه صبح در ۵ روستای بخش مرکزی محمودآباد شده و بیش از ۱۰۰ میلیون تومان خسارت به تأسیسات شرکت توزیع نیروی برق وارد کرده است.