کمیساریای امور آوارگان سازمان ملل در اروپا از تعلیق توافق آنکارا و اتحادیه اروپا درباره پذیرش آوارگان در ترکیه، خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از ملیت، «وینسنت کوشتل» کمیساریای امور آوارگان سازمان ملل در اروپا، روز پنجشنبه اعلام کرد با خروج مقامات ترکیه، که برای هماهنگی در امور آوارگان در جزایر یونانی مستقر شده بودند، اجرای این توافق پس از کودتای نافرجام پانزدهم ژوئیه عملا متوقف شده است.

کوشتل در گفت‌وگو با روزنامه «گاردین» تصریح کرد، ترکیه هنوز مقام‌های جدید را به جزایر یونانی اعزام نکرده است و مقام‌های اتحادیه اروپا نیز به علت تاکید ترکیه بر معاف شدن شهروندان این کشور از دریافت روادید در سفر به کشورهای اتحادیه اروپا از امکان اجرای توافق‌های مرتبط با آوارگان نگرانند.

به گفته وی، مقام‌های پلیس یونان و مقام‌های مرزبانی اروپا تلاش می‌کنند با همتایان ترکیه‌ای خود در این‌باره مذاکره کنند اما با توجه به تغییر مداوم تاریخ مذاکره، هنوز معلوم نیست که اجرای این توافق چه زمانی از سر گرفته خواهد شد.

بر اساس این توافقنامه، ترکیه باید همه آوارگانی را که به صورت غیرقانونی به یونان وارد می‌شوند و درخواست پناهندگی آنان رد می‌شود، در این کشور اسکان دهد.

ترکیه برای اجرای این موافقتنامه خواستار پیشرفت در مذاکرات عضویت این کشور در اتحادیه اروپا، دریافت کمک‌های مالی و معاف شدن شهروندان ترکیه از دریافت روادید در سفر به کشورهای اتحادیه اروپا شده است.