وزیر راه و شهرسازی ظرفیت تعریف‌شده در بندر چابهار را ۸۴ میلیون تن کالا در سال اعلام کرد و گفت: درصدد هستیم کریدور چهارجانبه بین ایران، عمان ودیگر کشورها را فعال کنیم.

به گزارش مهر، عباس آخوندی صبح پنجشنبه در دومین همایش فناوری‌های نوین دریایی در نوشهر با اشاره به صنعت دریانوردی ادامه داد: همواره تلاش کرده‌ایم سهم بیشتری برای ایران در این صنعت قائل شویم و هدف ما افزایش سهم ما در بازار بین‌المللی از طریق دریانوردی است.

وی بابیان اینکه طول سواحل ایران پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر است اظهار داشت: ظرفیت‌های زیادی برای رشد و افزایش جهانگردی و دریانوردی در ساحل ایران وجود دارد و کارهای زیادی باید در سواحل انجام دهیم.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: افزایش قدرت در حوزه دریانوردی و توسعه بنادر جدید مهم‌ترین برنامه این وزارتخانه بوده است.

آخوندی بابیان اینکه مکران از سواحل مهم و استراتژیک به شمار می‌رود گفت: اینکه در دریای عمان و خارج از تنگه هرمز یک مرکز داشته باشیم هدف استراتژیک به شمار می‌رود و در سه سال گذشته موفق شدیم و بندر چابهار را از دو میلیون تن افزایش دهیم و انشالله در بهار جدید بندر جدید چابهار را بهره‌برداری خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: خوشبختانه اجرای خط ریل اجراشده و پیشرفت زیرسازی این خط ریل در چابهار و ایرانشهر که حدود ۳۰۰ کیلومتر طول دارد، ۴۰ درصد است و این بندر به شبکه ریلی مجهز می‌شود تا کریدور ریلی جنوب به شمال داشته باشیم.

توسعه شهر جدید تیس در چابهار

آخوندی یادآور شد: همچنین برای توسعه شهر چابهار نیز طرح جامع شهری جدید تهیه کردیم و توسعه شهر جدید تیس جزو برنامه است و امیدواریم کانون جمعیتی خوب و بزرگ در این منطقه داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی به تعریف کریدور جدید شماره یک حمل‌ونقل ایران اشاره کرد و گفت: این کریدور بسیار مهم در سال ۹۶ دارای بودجه می‌شود و امیدواریم که با این اقدام، چابهار به‌عنوان بندر جدید رشد کند.

وی ظرفیت تعریف‌شده در بندر چابهار را ۸۴ میلیون تن کالا در سال اعلام کرد و گفت: درصدد هستیم کریدور چهارجانبه بین ایران، عمان و ترکمنستان و ازبکستان را فعال کنیم.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: در چابهار با هند به‌عنوان شریک تجاری قرارداد همکاری منعقد کردیم و برای توسعه‌این بندر ۴۰۳ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی ایران تسهیلات دریافت کردیم و برای تجهیز این بندر نیز با هندی‌ها یک قرارداد امضا کردیم و امیدواریم سرعت توسعه بندر چابهار با سرعت خوبی پیش رود.

وی بندر جاسک را محور دیگر توسعه بیان کرد و گفت: مطالعات خوب و گسترده‌ای درباره این بندر انجام‌شده است و همچنین در بندرعباس اتفاقات خوبی رخ‌داده و فاز دوم سکوی شهید رجایی را اجرا کرده‌ایم.

عباس آخوندی تصریح کرد: امیدواریم در ۱۸ ماه بتوانیم فاز دوم بندر شهید رجایی را به طول کامل تکمیل کنیم، همچنین فاز سوم این بندر نیز شروع‌شده که در آن به دنبال آن هستیم که کشتی‌های بزرگ‌تر در آن پهلوگیری کنند.

وی افزود: مناقصه بین‌المللی فاز سوم بندر شهید رجایی انجام می‌شود و علاوه بر این نوسازی فاز اول بندر شهید رجایی نیز در دست اقدام است و تلاش بر این است که بندرعباس به بندر بسیار بزرگ در شمال خلیج‌فارس تبدیل شود.

وزیر راه و شهر سای بابیان اینکه ایجاد ظرفیت در پس‌کرانه‌ها هدف مهم در بندرعباس به شمار می‌رود، افزود: دو هزار و ۴۰۰ هکتار زمین توسعه داده‌شده است که در آن بارانداز، انواع تجهیزات و سیستم‌های مختلفی که به فعالیت‌های لجستیکی کمک می‌کند، فراهم‌شده است.

ایجاد مخازن سوخت رسانی به کشتی های خلیج فارس

وی اظهار داشت: یک پروژه به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار برای ایجاد مخازن سوخت و سوخت‌رسانی به کشتی‌های وارده به خلیج‌فارس در این منطقه اجرایی می‌شود، همچنین در بندر شهید رجائی ۵۲ کیلومتر خط ریلی در محوطه بندر ایجادشده و اسکله‌های اختصاصی صادرات فراورده‌های نفتی ایجادشده و امکان صادراتی افزایش‌یافته است.

آخوندی در خصوص بندر امام نیز عنوان کرد: در بندر امام برای ۱۰ هزار هکتار سرمایه‌گذاری پس‌کرانه صورت گرفته است که نقش مهمی در توسعه صادرات و واردات کالا و تجارت دریایی خواهد داشت.

توسعه بنادر شمالی

وی در خصوص طرح‌های توسعه در بنادر شمالی گفت: طرح توسعه بندر انزلی ۱۵ میلیون تن در سال ظرفیت این بندر افزایش‌یافته است.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در بندر امیرآباد به‌سرعت در حال پیشرفت هستیم و سیستم رورو ایجادشده که با این طرح‌های توسعه‌ای، بندر امیرآباد به یکی از مهم‌ترین بنادر دریای خزر تبدیل خواهد شد.

وی تأکید کرد: برای افزایش قدرت رقابتی ایران با بنادر دیگر جهان نیازمند مقررات و نرم‌افزاری و نوسازی ناوگان ایجاد و تهیه نقشه شبکه بنادر کشور هستیم و در اولویت برنامه‌های توسعه بنادر قرارگرفته است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در کنار کالا و جابجایی در بنادر متأسفانه بحث مسافربری دریایی کمتر موردتوجه قرار گرفت که به دنبال آن هستیم تا خطوط مسافرت‌های دریایی و پایانه مسافرتی دریایی در بنادر به‌طورجدی پیگیری و راه‌اندازی شود.

ایجاد ۱۴ خط کشتیرانی

وی همچنین با اشاره به اقدامات امداد و نجات در بنادر کشور عنوان داشت: سه هزار نفر در سال گذشته توسط سیستم‌های امداد و نجات سازمان بنادر کشور نجات‌یافته‌اند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات در فضای بعد از تحریم ۱۴ خط کشتیرانی جدید در بنادر کشور ایجادشده و ۲۴ درصد عملکرد بنادر رشد داشته است.

وی افزود: به‌طور حتم همه دستاوردهای بنادر و تجارت دریایی در سایه ایجاد امنیت توسط نیروی دریایی شکوفا شده است.