اتحاد” اعتدال‌گرایان، اصول‌گرایان میانه رو و اصلاح طلبان” می‌تواند روحانی را برای بار دوم راهی پاستور و نهاد ریاست جمهوری کند. این طیف ها ، هر چند با همدیگر اختلافاتی دارند ولی در یک چیز متفق القول اند: کشور توان تحمل سوء مدیریت ها، کجروی ها ، تخریب ها و تحریم های جدید را ندارد.
عصر ایران؛ مصطفی داننده- هاشمی رفسنجانی در این چند هفته اخیر بارها و بارها در سخنان خود به دولت دوم روحانی اشاره کرده است و از گام‌های بلند روحانی در دولت دوازدهم سخن به میان آورده است. او در آخرین دیدار خود نیز به این مسئله اشاره کرد. رییس سابق قوای مقننه و مجریه گفت:« امیدوارم در دوره ی بعدی دولت دکتر روحانی ، قدم های بسیار بلندی برداریم و ایران را به جایگاهی که استحقاق آن را دارد، برسانیم.»

بسیاری از ناظران سیاسی بر این باور هستند که حسن روحانی رییس جمهور فعلی ایران شبیه ترین سیاستمدار به هاشمی رفسنجانی است. حتی برخی او را “هاشمی ثانی” می‌دانند.

محمود احمدی نژاد در دوران هشت ساله ریاست جمهوری‌اش مخالفین و موافقین بسیاری داشت که گاهی موافقین و مخالفین جای خود را عوض می‌کردند اما او همیشه یک مخالف جدی و سرسخت داشت که از همان روز اول دولت نهم مخالفت خود را با سیاست‌های احمدی نژاد اعلام کرد و آن فرد کسی نبود جز هاشمی رفسنجانی.

هاشمی رفسنجانی وارد می‌شود/ تکرار خرداد 92 در  بهار 96

هاشمی بر این باور بود و البته هست که قطار انقلاب و حرکت در مسیر توسعه در زمان احمدی نژاد از ریل اصلی خود خارج شد و حسن روحانی آن را در این 4 سال به مسیر بازگردانده است و در 4 سال بعدی با آن را به حرکت بیندازد.

هاشمی در دیدار با برخی از اعضای خبرگان در زمان حضور احمدی نژاد در راس قوه مجریه گفته بود:« به آقایان گفتم که چرا تمام کارهای این دولت (احمدی نژاد) را تأیید می‌کنید؟ فردا جواب مردم و خدا را چه می‌دهید؟ بعد هم به آقایی که در خبرگان بود، گفتم: حالا که رسوا شده، می‌گویی فلان کس باعث انحرافش شده. اگر اشتباه کردی، صادقانه به مردم بگو اشتباه کردم. نه اینکه پشت فلان کس قایم شوید و بگویید انحراف کار او بوده. مردم این حرف ها را باور نمی‌کنند.»

یا خطاب به تشکل‌های دانشجویی 5 استان دانشگاه آزاد اسلامی در مورد مشکلات روحانی خاطر نشان کرده بود: « دولت روحانی در مقابل اقیانوسی از خرابی هاست. با خزانه خالی و توپخانه‌ای پر در روبه‌رویش از تندروها. از اقلیتی افراطی که همه جور امکانات در انتخابات 92 داشتند و شکست خوردند. از صدا و سیما تا ده‌ها تریبون ریز و درشت دیگر. همه می‌خواستند که خط اعتدال پیروز نشود که شد. حالا همه جمع شده‌اند که انتقام رأی مردم را از دولت منتخب آنها بگیرند.»

هاشمی رفسنجانی نمی‌خواهد دوران احمدی نژاد تکرار شود و آنگونه که از شواهد هم پیداست فردی به جز روحانی را هم مناسب ریاست جمهوری نمی‌داند. به خاطر همین تلاش می‌کند، تمام قد از حسن روحانی حمایت کند.

هاشمی در سال 84 نشان داد که چندان به سیاستمداران فعلی ایران اطمینان ندارد و آنها را در اندازه ریاست جمهوری نمی‌بیند. او به این دلیل که هیچکدام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم را در اندازه ریاست جمهوری نمی‌دید وارد صحنه شد.

هاشمی رفسنجانی در سال 84 حتی اعلام کرد اگر برخی افراد که امروز مشخص می‌شود شاید یکی از آن افراد «روحانی» بود در انتخابات شرکت کنند از رقابت کنار خواهد کشید.

هاشمی به خاطر نگرانی از تکرار دوباره احمدی نژاد و یا فردی شبیه احمدی نژاد سعی می‌کند روحانی و روحانی‌ها در کشور تکرار شوند. به نظر می‌رسد رییس جمهور مطلوب هاشمی فردی است که سابقه فعالیت‌های مدیریتی و اجرایی در بالاترین سطوح کشور را داشته باشد.

آنطور که از شواهد پیداست هاشمی همچون انتخابات سال 92 بازهم به میدان آمده است تا با ایجاد سبد رای مشخص برای روحانی، خرداد 92 را در بهار 96 تکرار کند.

باید منتظر بود که در روزها و ماه‌های آینده بازهم شاهد شکل گیری جریان اعتدال با حضور “هاشمی، ناطق نوری و رییس دولت اصلاحات» برای حمایت از روحانی باشیم.

اتحاد” اعتدال‌گرایان، اصول‌گرایان میانه رو و اصلاح طلبان” می‌تواند روحانی را برای بار دوم راهی پاستور و نهاد ریاست جمهوری کند. این طیف ها ، هر چند با همدیگر اختلافاتی دارند ولی در یک چیز متفق القول اند: کشور توان تحمل سوء مدیریت ها، کجروی ها ، تخریب ها و تحریم های جدید را ندارد.