سخنگوی دولت صبح امروز خبر از نهایی شدن ارائه فاینانس دو میلیارد دلاری برای وارد کردن واگن‌های جدید شهری داده است. خبری که با توجه به تلاش واگن‌سازان داخلی برای حضور در بازار ایران این ابهام را به وجود می‌آورد که شاید دولت از تولیدکنندگان داخلی ناامید شده است، موضوعی که معاون ناوگان شرکت راه‌آهن به طور کامل آن‌را رد می‌کند.

به گزارش ایسنا، با توجه به برنامه ریزی‌های کلان وزارت  راه و شهرسازی برای  توسعه خطوط ریلی در نقاط مختلف ایران و البته فعال بودن طرح‌های راه‌آهن حومه‌ای و قطارهای درون شهری، ایران در طول ماه‌ها و سال‌های آینده نیاز جدی به خرید واگن‌های جدید خواهد داشت.

در طول سال‌های گذشته به دنبال افزایش تحریم‌های اقتصادی و محدود شدن منابع مالی شرکت‌های ریلی قدری وارد کردن واگن‌های نو با مشکل مواجه شد و این مسئله به افزایش میانگین سنی ناوگان فعال در راه‌آهن انجامید. در طول این سال‌ها شرکت‌های واگن‌ساز داخلی تلاش کردند با افزایش توانایی خود بخشی از نیازهای فعال ناوگان را برطرف کنند ولی هرچند در این راستا قراردادهایی نیز امضا شد اما مسائلی چون نرسیدن منابع مالی، حضور شرکت‌های رقیب خارجی و همچنین افزایش قیمت کالاهای تولید شده در قیاس با نمونه‌های خارجی باعث شد نه تنها بعضی از این شرکت‌ها با محدودیت جدی در خط تولید روبه‌رو شوند که حتی اجرای قراردادهای ابتدایی نیز تاخیرهایی چندباره را ثبت کند. این در حالی است که مدیرعامل راه‌آهن خبر از افزودن 235 واگن جدید به ناوگان داده و اعلام کرده است جدای از واگن‌هایی که با بازسازی کامل اضافه می‌شوند برخی از این واگن‌ها به طور کامل نوساز خواهند بود.

در طول ماه‌های گذشته با لغو تحریم‌ها و گشایش دوباره برخی از گره‌های اقتصادی، واگن‌سازان داخلی امیدوار شده‌اند که یک بار دیگر توان کامل خود را بازیابند. این امیدواری امروز با خبر جدیدی که معاون رئیس جمهوری داده سوال‌هایی جدید را پیش روی خود می‌بیند. نوبخت اعلام کرده دولت 2 میلیارد دلار فاینانس جدید به وارد کردن حدود 2000 واگن شهری اختصاص خواهد داد تا نیاز فوری در این حوزه برطرف شود.

هرچند نمی‌توان انتظار داشت در کوتاه مدت شرکت‌های واگن ساز ایرانی بتوانند این میزان از واگن را تامین کنند اما قطعا مشارکت‌آن‌ها در این پروژه‌ها و افزایش توان فنی موضوعی‌ خواهد بود که در فاینانس طراحی شده جدید می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. موضوعی که معاون ناوگان شرکت راه‌اهن نیز بر آن تاکید جدی دارد.

بابک احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آن‌چه که در تمام مذاکرات مربوط به واردات و یا ساخت واگن مطرح می شود بحث اولویت حضور و مشارکت واگن‌سازان داخلی در این پروژه‌ها است. در بسیاری از مذاکرات یا طرف داخلی خود محور بوده و یا در جریان مذاکرات طوری کارها مدیریت شده که مشارکت طرف داخلی قطعی باشد.

وی با بیان اینکه هنوز بحث قراردادهای قطعی در این زمینه نهایی نشده است، اظهار کرد: چه راه‌آهن و چه شرکت‌های ریلی مذاکرات خود برای مشارکت ایرانی در طرح‌های واگن‌سازی را با جدیت پیگیری می‌کنند ودر صورتی که قرار باشد قراردادی در این حوزه نهایی شود، قطعا با توجه کامل به توانایی سرمایه گذاران و واگن سازان داخلی و با حضور آن‌ها  اجرایی خواهد شد.