مدیرعامل شرکت ملی نفت از برگزاری اولین مناقصه قراردادهای جدید نفتی در هفته آخر مهرماه خبر داد و گفت: میدان آزادگان جنوبی اولین میدان در میان میادین بزرگ نفتی است که مناقصه آنها اواخر مهرماه در قالب قراردادهای جدید برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد ضمن اشاره به برنامه‌های شرکت نفت در حوزه اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: توسعه و اتمام تمامی فازهای پارس جنوبی از جمله برنامه‌های ما در راستای اقتصاد مقاومتی است و در این رابطه از نظر حجم تولید با قطر برابر می‌شویم و از نظر تجمعی نیز ظرف سال آینده عقب‌ماندگی‌ها را جبران خواهیم کرد.

وی غرب کارون را دیگر اولویت شرکت نفت در بحث اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: غیر از فاز 2 آزادگان جنوبی بقیه میادین قرارداد دارند و با پیگیری و توانمندی که پیمانکاران دارند امیدواریم که به ظرفیت مورد نظر برسیم ضمن اینکه تمرکز ما بر تسریع زمانبندی است.

کاردر همچنین به بحث رابطه با دانشگاه‌ها در مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی اشاره و اظهار داشت: ارتباط بین صنعت و دانشگاه برای اولین بار در شرکت ملی نفت اتفاق افتاده و این تغییر راهبردی است که برای هریک از میادین مشاور دانشگاهی داریم و به این ترتیب دانشگاه‌ها در طول دوره مخزن حضور خواهند داشت و به این ترتیب حلقه مفقوده صنعت و دانشگاه حل شده است.

وی به ساخت داخلی کالاهای مورد نیاز صنعت نفت به عنوان چهارمین مبحث قابل پیگیری در حوزه اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: از ابتدای انقلاب این علاقه‌مندی وجود داشته که در این دوره شکل واقعی به خود گرفته و به این ترتیب تاکنون 52 قرارداد برای ساخت 10 قلم کالای مورد نیاز صنعت نفت منعقد شده و تا سه ماهه چهارم سال جاری نیز تمامی قراردادهای ساخت داخل به اتمام خواهند رسید.

معاون وزیر نفت به موضوع مسئولیت‌های اجتماعی در مناطق نفت‌خیز جنوب نیز اشاره کرد و گفت: ما در صدد برآمد‌ه‌ایم که همزمان با کار کمک به مناطق محروم را نیز در برنامه خود قرار دهیم و در این راستا 3400 پروژه تعریف شده که از جمله آنها اینکه در غرب کارون یک میلیون افزایش تولید نفت خام خواهیم داشت و کار متمرکزی با دانشگاه تهران جهت طرح‌های مطالعاتی و تهیه پکیج آمایش سرزمینی آغاز شده و در قبال یک میلیون بشکه افزایش تولید سطح رفاه مردم منطقه نیز رشد خواهد کرد که در این رابطه هماهنگی‌های لازم با ارگان ها انجام شده است.

وی در ادامه گفت: توسعه جاسک و مکران از جمله طرح‌های استراتژیک ماست چرا که باید انتقال نفت خام غرب کارون و همچنین نقطه جدید صادراتی تعریف می‌کردیم و همچنین کشورهای همسایه نیز بتوانند برای ذخیره نفت خام از امکانات ما استفاده کنند و دراین راستا هزار کیلومتر خط لوله توسط شرکت ملی نفت و احداث مخزن 10 میلیون بشکه‌ای توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین ادامه داد: همچنین بنا داریم که در این منطقه توسعه پتروشیمی و احداث پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای را داشته باشیم و به تعبیر دیگر تمدن جدید صنعتی همانند عسلویه در منطقه جاسک در حال شکل‌گیری است.

کاردر در ادامه به طرح‌های مربوط به NGL و خوراک پتروشیمی‌ها اشاره کرد و گفت: قرارداد تامین خوراک در تمامی حوزه‌ها در حال انعقاد است و به این ترتیب سرمایه‌گذاران به صورت بلندمدت می‌توانند محاسبات اقتصادی و همچنین ریسک‌پذیری داشته باشند. چرا که تعیین نرخ خوراک با توجه به اینکه به صورت فرمول ارائه می‌شود و تغییراتی نخواهد داشت به این ترتیب سرمایه‌گذاران امنیت خاطر خواهند داشت.

وی در رابطه با مبحث NGL ها گفت: با توجه به محدودیت منابع مالی شرکت ملی نفت بخش خصوصی به این پروژه‌ها ورود پیدا کرده لذا می‌توانیم با اجرایی شدن این پروژه از سوزاندن گاز همراه جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر NGL3100 و 3200 خارک به مزایده رفته و پروژه های متمرکزی هم برای NGL 1700، 1800 و 2000 در نظر گرفته شده که واگذاری این پروژه‌ها طی چهار سال آینده که به اتمام خواهد رسید از سوزاندن گازهای همراه جلوگیری خواهد شد.

وی همچنین گفت: چهار مورد نیز برای تولید برق از گازهای همراه عقد قرارداد شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بودجه در نظر گرفته شده برای پروژه‌های مسئولیت اجتماعی را نیز 340 میلیارد تومان اعلام کرد.

کاردر در ادامه با اشاره به اینکه برای برنامه ششم در صنعت نفت 134 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید لازم است به مصوبه روز یکشنبه دولت در زمینه قراردادهای جدید نفتی اشاره و اظهار داشت: در حال حاضر آخرین هماهنگی‌ها بین دولت و مجلس انجام شده و متن نهایی آماده شده که براساس این مصوبه از سبد سرمایه‌گذاری استفاده خواهد شد. یعنی غیر از قراردادهای جدید نفتی از بیع متقابل EPCF و بخشی نیز از منابع داخلی و همچنین بخشی از بازار به صورت اوراق سلف ریالی جهت جذب منابع مالی بهره خواهیم برد. لذا مجموعه ای از مدل قراردادها استفاده خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: اکنون شرکت‌های ایرانی تایید صلاحیت شدند و در  لیست قرار گرفتند و در این راستا برای شرکت‌های ایرانی میدان های کوچک را در نظر گرفتیم که لیدر و محور خواهند بود و می‌توانند به عنوان پارتنر خود از شرکت‌های خارجی استفاده کنند که برای این میادین کوچک هم از قراردادهای جدید و هم بیع متقابل استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: اما برای میادین بزرگ شرکت‌های خارجی پیمانکار اصلی هستند و شرکت‌های ایرانی به عنوان شریک وارد می‌شوند و شرکت خارجی به عنوان اپراتور به منظور انتقال تکنولوژی در محور اصلی است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کار انجام مناقصات آغاز شده و کمیته ای تشکیل شده که دیروز جلسه اول آن برگزار شد تا فرآیند مزایده آغاز شده و بتوانیم وارد بازار بین‌المللی شویم.

کاردر در ادامه با اشاره به مزیت شرکت ملی نفت در بخش جذب منابع نسبت به دیگر سازمان ها و ارگان‌ها گفت: شرکت ملی نفت جزء EPCF یک مزیت دارد و آن اینکه کل منابع مالی که وارد کشور می‌شود توسط ECهای بین‌المللی شکل می‌گیرد اما در قراردادهای نفتی از منابع جدید نیز استفاده می‌شود. به این معنا که منابع ورودی سرمایه‌گذاری خارجی برای بخش نفت و گاز افزونبر منابع EC است. بنا بر این جای امیدواری است که بتوانیم منابع جدیدی در حوزه نفت جذب کنیم.